Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriärsöndag

Vd:ns bästa tips för att få specialister att samarbeta

Publicerad: 29 September 2019, 07:08

Efter visst motstånd lyckades House of Friends få olika typer av spetskompetenser att samarbeta i integrerade arbetsgrupper. Efter Milttons förvärv av verksamheten förra hösten ska Magnus Widgren få ännu fler specialister att verka tillsammans.


Ämnen i artikeln:

SamarbeteMagnus Widgren

Magnus Widgren beskriver sig själv som något av en överliggare på Högskolan i Borås med många högskolepoäng i neuroscience och expertkunskaper i datadriven kommunikation. 2012 kom han till Scholz & Friends för att bygga upp systerbyrån Friends & Tactics åt byråns cd Arvid Svanvik och vd Petronella Panérus. Planen var att få den kreativa delen att samarbeta med den taktiska avdelningen. Det blev inte riktigt så.

– Det gick åt helvete från dag ett, folk visste inte alls hur man skulle få det där att funka.

Petronella Panérus hoppade av som vd och Magnus Widgren blev vd för båda byråerna med en övertygelse om att fortsätta satsa på integrerade arbetsgruppen, trots den uppenbara uppförsbacken. Satsningen betalade av sig. På kort tid fick byrån in Frälsningsarmen, Birka Crusies och Opel som nya kunder.

– Man gick inte all in tidigare. Man satte en kreatör och en dataanalytiker brevid varandra och hoppades att det skulle utvecklas organiskt, men så blev det inte. Är du specialist är det inte naturligt att samarbeta med andra specialistkompetenser. Det måste byggas en kultur av samarbete.

2016 adderades en produktionsbyrå. Nu togs det strategiska beslutet att bygga byrågruppen House of Friends som samlade kompetenser inom kreativitet, teknik och automatisering. Nästa steg togs i förra veckan då Miltton Sverige lanserade sitt samlade erbjudande efter förvärvet för snart ett år sedan då Miltton Labs kompetenser inom public affairs blev en del av arbetsgrupperna.

– Vi har jobbat med det här sedan förvärvet, varje dag, för det är klart att vi har haft olika syn på kommunikation och vilka utmaningarna som kunder står inför. Det är är inte lätt, det är jättesvårt och kräver ett arbete med kulturen och en daglig översyn.

I dag är Miltton Sverige 83 anställda mot 75 när förvärvet genomfördes. Magnus Widgren berättar dock att byrån skalar upp och skalar ned personalstyrkan kontinuerligt.

– Det gör vi hela tiden. Det är en del av affärsmodellen. Vi lever i en jättetransformation i hela branschen och vi måste se oss i spegeln. När budgeten ändras hela tiden så kommer kunderna inte kunna ge dig pengar för samma sak i morgon som den gör i dag.

– Oavsett vad den tidigare leveransen vi har haft kommer ställt för krav på kompetenser så vet vi inte i fall vi är belagda framåt eller inte. Vissa i den befintliga leveransen kommer jag behöva ta bort medan jag måste fylla på i andra led. Man är aldrig färdig i dag när det kommer till rekrytering. Jag uppmanar mina affärsområdeschefer att hela tiden ha namn på anställningsbara personer. För det måste gå fort när kundens behov ändras.

Man har olika behov av trygghet, hur skapar man en kultur där det finns en förståelse?
– Varje gång jag samlar alla får de samma tal från mig. Det bygger på att vi är i konstant rörelse hela tiden. Vi mixar runt skrivborden, bygger om i lokalen. Ingenting står stilla för att skapa känslan att vi rör på oss. Jag måste vara ärlig och jag måste vara direkt.

– Jag letar efter de som gillar rörelsen. Jag gillar när vi rekryterar människor för en sak, men som sedan får upp ögonen för andra kvalitéer i arbetsgrupperna. Det finns en anda av att kompetensutveckla sig själv. På så sätt hittar vi nyfikna människor.

Vid av sidan att hela tiden arbeta för en kultur av samarbete är Miltton fortfarande uppdelade i affärsområden. Ett av skälen är att en person som kan anställa rätt inom data science inte nödvändigtvis är lika bra på att hitta nätt varumärkesstrateg som datastrateg.

I balansen mellan om ett hurvuvida lösningen börjar i den taktiska eller varumärkesbyggande änden uppskattar Magnus Widgren att det är 50/50.

– Briefen avgör leveransen men förändringens vindar blåser hela tiden. Det gäller att ha olika skott i bössan. Ju färre fasta modeller du har desto bättre går det. Det är min åsikt.

Magnus Widgren listar sex tips för att bygga en kultur av samarbete mellan olika specialistkompetenser:

• Var övertygad själv att du kommer att få höra att inte kommer att gå
• Vissa sammansättningar i gruppen kommer inte att fungera. Se till att byta snabbt
• Ge inte upp
• Arbeta med alltifrån workshop, till teambuilding och fester
• Våga experimentera
• Tro aldrig att du kan sätta ett organisationsschema.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SamarbeteMagnus Widgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.