Karriärsöndag
Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschen
Publicerad: 18 april 2021, 07:17
Foto: Irina_Strelnikova
Resumé sammanfattar rörelserna på arbetsmarknaden, 12-16 april.
Tom Beckman tar klivet upp inom Weber Shandwick där han går från global head of creative till den nyinrättade rollen som global chief creative officer. I den nya rollen får svensken utöver kreativt ansvar för byrånätvärkets största kunder även ansvar för hela den kreativa organisationen med fokus på att locka unga talanger.
Branschveteranen Frippe Stenberg, som bland annat haft chefsroller inom media och marknadsföring på Tele2, Svenska Spel och Vizeum, blir ny styrelseordförande för kommunikationsbyrån Södra tornet. I samband med förändringen går även Malin Ingevall in i byråns styrelse.
Peter Håwi går till Markus Reklambyrå där han blir ny strategisk projektledare. Han har tidigare jobbat på flera byråer inom Lowe-nätverket och på Markus får han bland annat ansvar för kunderna Stiga, Qstar och Svenska Afghanistankommittén.
Eric Ljunggren är klar som kommunikationschef för Kry. Ljunggren kommer närmast från en liknande roll på Norrsken men är kanske främst känd för sin tid som chefredaktör på Metro.
Maria Alexandersson tar över som ny marknadschef på Specsavers, ett bolag hon därmed återvänder till efter en sejour som marknadschef på Wolters Kluwer Sverige.
Max Hamberg tar över som ny varumärkeschef på Dustin. Han kommer närmast från rollen som kommersiell chef på Delta Projects.
På B-Reel får de framöver delat kreativt ledarskap efter att Johan Dahlqvist valt att lämna byrån för att köra taxibåtar i Stockholms skärgård. Han ersätts av duon Petra Albrektson och Zack McDonald.
Norwegians tidigare marknadschef Patrik Furuhagen byter bransch och blir ny marknadschef på Apotea.
Kings creative director Christoffer Dymling lämnar byrån för att bli senior copywriter hos konkurrenten M&C Saatchi. På King har Dymling bland annat jobbat med Clas Ohlson och Taxi Stockholm.
Efter att Jenny Åström lämnat byrån kliver Åsa Mogerud in som tf. vd på Hill+Knowlton Strategies. Hon var tidigare kundansvarig med ansvar för byråns erbjudande inom corporate communications och public affairs.
Kryptobolaget Safello gör sig redo för börsnotering och rekryterar en ny marknadschef i Karl Garberg, närmast från co-workingbolaget United Spaces.
Alexandra Barganowski från Bellbird ansluter till Fogel & Partners som manager, hon har tidigare varit reporter på Dagens Industri. Adam Makkonen från Hallvarsson & Halvarssons kapitalmarknadsteam värvas som senior associate. Och Maja Ekman rekryteras som associate, senast från Stockholms Handelskammare.
Swedavias strategichef Thomas Laurell anställts av Paues Åberg som konsult inom public affairs. Han har även en bakgrund på besöksnäringens branschorganisation Visita
Budbolaget Budbee rekryterar Ann Sonne som ny VP of communications. Sonne kommer närmast från fastighetsrådgivaren Newsec och har tidigare jobbat med kommunikation på både byrå- och kundsidan.
Katarina Szostak lämnar Coca-Cola där hon jobbat som head of commercial operations för att ta över som head of product and marketing på foodtech-startupen Stockeld. Stockeld jobbar med att ta fram vegansk ost och backas av investerare som Inventure och Northzone.
Copywritern Gustaf Haffling som har bakgrund på Mirum Agency Stockholm, Spark44 Frankfurt och We Are Social Singapore och som under det senaste året har frilansat på Markant Reklambyrå och Blck Communication har värvats av Innoceans kontor i Berlin.
Aron Samuelsson har flera års erfarenhet av strategiskt och integrerat kommunikationsarbete bland som kommunikationschef på Telenor Sverige och som pr-konsult på Springtime. Nu kommer han att leda Spotlights tech- och B2B-team och tar plats i byråns ledningsgrupp. Erik Elowsson kommer att ingå i Arons team. Han kommer senast från Andréasson PR där han arbetat med kunder inom tech och B2B.