Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karriärsöndag

Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschen

Publicerad: 29 augusti 2021, 07:25

Resumé sammanställer rörelserna i kommunikationsbranschen 23-27 augusti.


Ämnen i artikeln:

Karriär

Efter ett år som inhousechef på The Absolut Company går Mitte Blomqvist vidare och blir creative director och head of agency på elmotorcykelbolaget Cake. Hon har en lång byråbakgrund på bland annat McCann och Lowe Brindfors. Hon har också arbetat som creative director på crowdfundningplattformen Pepins.

Ian Björkdal lämnar jobbet som marketing director på Klarna och blir global marknadschef för försäkringsbolaget Hedvig. Han har tidigare varit digital marknadschef på SAS.

Beatrice Birkeldh blir senior marketing manager på Klarna. Hon var senast contentchef på Lyko och arbetade dessförinnan som head of editiorial på Sportamore. Beatrice Birkeldh har en bakgrund som journalist på Expressen och har även varit chefredaktör på Frida.

Eon och Halebops tidigare marknadschef Karin Rosell blir head of marketing & communications på Polarium.

NoA:s head of people & process, varumärkesstrategen Marte Alvfalk blir global varumärkeschef på TietoEvry. Hon arbetade tidigare på Bold, inom nätverket och gjorde dessförinnan en åttaårig sejour på Grow där hon även var tillförordnad vd under en period.

Efter en tid som frilansare får Ya-sin Chahimi titeln product marketing manager och senior copywriter på Volvo Cars. Han har en bakgrund på Telenor, Klirr och Projector. Mellan 2019 och 2021 arbetade han som kreativ teamledare på Stockholmsmässan där han bland annat tog fram en ny varumärkesstrategi.

Jenny Hagblom
lämnar Prime för att i stället få rollen som teamledare för varumärke och identitet på H&M. Hon kommer från en sejour på Prime där om arbetade i ett och ett halvt år och var dessförinnan vd på Volontaire. Hon har också arbetat på Svenska Institutet i nära sju år som konceptutvecklare och kommunikationsstrateg.

Philip Ahlqwist, med en bakgrund på Maurten samt på byråer som Forsman & Bodenfors, Volontaire, Marcel i Paris har det senaste året arbetat som marknadschef för sportplattformen Sprintcrowd där han också varit delägare. Bolaget har i dag användare i 80 länder Nu går han vidare till det svenska foodtechbolaget Curb där han blir varumärkeschef.

Efter 13 år lämnar Hanna Renlund Westerberg Patriksson Group och det blir Jesper Kling som får träda in i vd-rollen. Han kommer senast från reklambyrån B-Reel. Jesper Kling har arbetat inom branschen sedan 2002 och är en av grundarna till Jung Relations, och har förutom sitt senaste jobb på B-Reel jobbat på MullenLowe Brindfors, Acne Studios och Golin.

Karl Svedung har de senaste ett och ett halvt åren varit marknadschef vid Göteborg Film Festival. Den fjärde oktober tillträder han tjänsten som marknadschef på Liseberg. Han kommer att rapportera till bolagets kommersiella chef Robert Arvidsson och ansvara för Lisebergs övergripande marknadsföring, byråsamarbeten och kampanjkommunikation.

Pond Designs tidigare vd, Anna-Karin Trydegård, kliver ner från rollen och blir från och med september styrelseordförande för byrån. Hon kommer som styrelseordförande fortsätta jobba aktivt med byrån, och bland annat fokusera på affärsutvecklingen. Det blir Johanna Augustin som får ta över som vd, och man får även en ny byråchef i Fredrik Svalstedt.

Johan Andersson, som tidigare varit vd för Spoons verksamhet i Sverige, har under sin föräldraledighet beslutat sig för att sluta, och koncernchefen Anders Ribba kommer nu helt fokusera på nätverket People People People, där Spoon ingår. Det blir Marte Ramborg, tidigare vd för Spoon i Norge, som tar över båda rollerna.

Fröjd befordrar COO:n Oskar Sparreljung till vd, och Jessica Kardemark till vice vd. Nuvarande vd, Axel Bendrik, blir i stället styrelseordförande.

Skandias presschef Pontus Haag börjar på den danska teknikkonsulten COWI. Han blir kommunikationschef för Sverige och får plats i den svenska ledningsgruppen.

Nätapoteket Apohem tar in Therese Kempe som ny marknadschef. Hon kommer närmast från en roll som Senior Marketing Manager på Klarna och tar plats i företagets ledningsgrupp.

Gullers värvar hållbarhetsexperten Gunnar Granberg som tar plats på Gullers.. Han har jobbat som klimatexpert och forskningssekreterare vid myndigheten Hållbarhetsrådet. Han kommer närmast från en tjänst som chef för modellering av klimatmål på ClimateView.

Rikshem värvar Peter Skeppström som ny pr-chef. Han var senast planeringschef på Hyresgästföreningen och har även jobbat i regeringskansliet, bland annat som pressansvarig för statsrådet Ardalan Shekarabi.

Åkestam Holst värvar fem nya kreatörer, samtliga handplockade från avgångsklassen vid Berghs där de tillsammans vunnit i bland annat One Show, ADC, D&AD och Future Lions.

Ivan Trip, art director

Sofia Bergvall, art director

Linnéa Amundson, copywriter

Folke Kühlhorn, art director

Henrik Billing, copywriter

Josefin G Nilsson
blir Unionens press- och opinionschef. Hon är sedan ett år tillbaka teamchef för Team Pension och Försäkring på fackförbundet där hon har arbetat sedan 2012.

Bellbird värvar tre nya konsulter:

Jenny  Lilljeqvist, kommer från en roll som hållbarhets- och kommunikationschef på spelbolaget Betsson.

Varumärkesstrategen Magnus Kähler, kommer från egen verksamhet. Han har även jobbat på Grow och Brand Union.

Emina Hurtic ska jobba med digial storytelling och kommer från ett jobb som marknadskommunikatör  på SaltX men jobbade dessförinnan på byrån Nord DDB.

Svenskt Näringsliv slår ihop funktionerna Näringspolitik och Opinionsbildning. Karin Johansson, i dag vd för Svensk Handel, blir chef för den nya avdelningen och vice vd.

Fogel & Partners rekryterar Frida Adrian, senast ansvarig för kommunikation, hållbarhet och investor relations på teknikkoncernen Indutrade. Hon har över 15 års erfarenhet inom strategisk, finansiell och ESG-kommunikation och får rollen som director. Byrån tar även in Sandra Gerdin, nyexaminerad från Handelshögskolan i Stockholm.


P-O Westerlund, lämnar vd-rollen på Nepa där han har arbetat i 12 år. 

Anders Åker är ny konsult på BCW med fokus på kunder i det växande hälsosegmente. Han kommer senast från rollen som content och media manager på globala diagnostikföretaget Roche Diagnostics och dessförinnan som PR- och kommunikationschef på Noviral. Han har en bakgrund som medicinjournalist och tidigare chefredaktör för Doktorn.com 

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Karriär

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News