Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karriärsöndag

Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschen

Publicerad: 24 oktober 2021, 05:30

Christina Knight, Robert Nygren, Janne Josefsson, Kristofer Gullard Lindgren, Frida Mörtsell, Anna Jandler och Sandra Planeta är några av de som fått nya gig i branschen denna vecka.

Foto: Press / Janne Josefsson: SVT.

Resumé sammanfattar rörelserna i kommunikationsbranschen 18-22 oktober 2021.


Reklambyrån Blomquist rekryterar Pia Hjelt och Jozef Silfverberg som projektledare. Pia Hjelt har erfarenhet från både byrå- och kundsidan och varit delaktiv i kampanjer och samarbeten för bland andra Tele2, Garbergs och SSF. Jozef Silverberg kommer från The Amazing Society och dessförinnan Oh My.

B2B-byrån Sköna i Stockholm har tre nya rekryteringar:
Anna Andersson blir ny general manager. Hon har jobbat på byråns San Francisco-kontor de senaste sex åren.
Stefan Nordin blir affärschef. Han har jobbat i byråbranschen i över 15 år och har även jobbat på varumärken som Nike, Samsung, Hyundai och Canon. Stefan Nordin kommer närmast från rollen som vd för norska reklambyrån Schjærven.
Matilda Sjöberg har fått rollen som projektledare på Sköna Europa. Hon kommer närmast från en roll på DeoDoc och har även bakgrund från Nordisk Film TV.

Robert Nygren har fått rollen som marknadschef på Telenor. Han ska särskilt jobba med att marknadsföra konsumentprodukter. Närmast kommer han från en roll på If, där han under de senaste åren jobbat med att bygga upp en nordisk inhousebyrå. Han har också bakgrund från Storåkers McCann och M&C Saatchi. Robert Nygren är i grunden civilingenjör och på Telenor lovar han nu att se till att kommunikationen kommer att sticka ut i en annars likartad kategori.

Art directorn Kristofer Gullard Lindgren rekryteras till Hedvig Ideas med ansvar att utveckla varumärket globalt. Han kommer närmast från en roll som art director på Familjen och har dessförinnan jobbat på Nord DDB med kunder som Google, McDonald's, Elgiganten och SL. Kristofer Gullard Lindgren har prisats i Guldägget och Roygalan.

Frida Mörtsell går från SVT till Vinter, där hon ska jobba för att stärka reklambyråns erbjudande av strategisk pr och employer branding. På SVT har hon jobbat sedan 2016, bland annat med företagskommunikation, som arbetsledare för publikdialog, kommunikationsansvarig för SVT Nyheter och nu senast som ansvarig för employer branding.

Husqvarna Group har fått en ny kommunikationschef i form av Fredrik Henriksson. Han kommer närmast från rollen som kommunikations- och hållbarhetschef på Nordic Leisure Group, där bland annat Ving ingår. Fredrik Henriksson kommer att ha ansvar över Husqvarna Groups kommunikationsarbete, både externt och internt.

Maria Mossenberg blir ordförande i ICC Sveriges kommitté för marknadsföring. Hon är också director of corporate affairs & engagement på L'Oréal Norden. På ICC kommer hon att leda arbetet med att stärka självregleringens roll i att säkra ansvarskull marknadskommunikation.

Efter drygt två år som skandinavisk vd väljer Henriette Zeuchner att lämna Clear Channel, där hon har lett ett förändringsarbete inom Clear Channels skandinaviska verksamhet. Under detta arbete har Clear Channel minskat såväl antalet chefslager som chefer. Ny interimistisk vd för Clear Channel Skandinavien blir Kenneth Ek som i dag är CFO och vice vd.

Internationella Engelska skolan får en ny kommunikationschef i form av Frida Berg. Hon kommer att vara ansvarig för såväl intern som extern kommunikation, public affairs, mediekontakter, varumärke, marknadsföring och hållbarhet. Frida Berg kommer närmast från rollen som kommunikationschef EMEA på Spotify. Hon har tidigare varit vd på Geelmuyden Kiese och presschef för McDonald's Sverige.

Anna Jandler lämnar rollen som vd för Planeta Design. I stället tar Sandra Planeta, designbyråns grundare, över rollen som vd. Anna Jandler går vidare till en roll som landschef på Scandinavian Film Distribution. Läs mer här.

I veckan rådde det viss förvirring om journalisten Janne Josefssons framtid: skulle han bli pr-konsult - eller skulle han inte det? Efter ett pressmeddelande där Hampus Knutsson, grundare av nya byrån Wings PR, konstaterade att Janne Josefsson blir senior rådgivare på byrån, tillbakavisade Janne Josefsson själv att han hade en framtida karriär som pr-konsult. I stället ska han föreläsa för några av byråns kunder. 

Gia Stridbeck blir ny vd på designbyrån Snask, som samarbetar med kunder som Kalrna Fortnox och Spotify. Gia Stridbeck kommer närmast från en roll som kundansvarig på designbyrån Bold.

Christina Knight lämnar The Amazing Society, där hon varit executive creative director. I stället ska hon starta egen verksamhet: Mad Women Academy. Den förklarar hon som en ”naturlig utveckling” av hennes två böcker om jämställdhet i marknadsföring. Mad Women Academy kommer att erbjuda onlineutbildningar, mentorskap och föreläsningar.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.