Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karriärsöndag

Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschen

Publicerad: 5 december 2021, 09:48

Jesper Åström (Svea Solar), Åsa Lundell (Lernia), Daniel Larsson (Meds), Eddie Hernandez (BBDO Nordics), Joakim Laabraten och Ted Mellström (Publicis) samt Lotta Laurin (Mynewsdesk)

Resumé sammanfattar rörelserna i kommunikationsbranschen 29 november - 3 december.


Ämnen i artikeln:

RekryteringKarriär

Eddie Hernandez lämnar Elgiganten och Elkjops-kedjan efter 19 år i bolaget. Han värvades till hemelektronik-jätten från Ikea under 2002 som säljare. 2010 blev han marknadschef i Sverige och fem år senare fick han ansvaret på nordisk nivå. Sedan november 2019 har han varit nordisk varumärkeschef. Nu går han över till byråsidan och BBDO Nordics där han får rollen som business director.

Daniel Larsson
blir SEO-chef för nätapoteket Meds. Han har lång erfarenhet av innehållsskapande inom fältet och har tidigare varit content manager på Schibsted, fristående konsult och skribent för några av Sveriges största tidningar inom hälsa och skönhet. Senast kommer han ifrån Kronans Apotek och rollen som SEO & content manager.

Lotta Laurin rekryteras internt till rollen som global marknadschef för Mynewsdesk. Hon tar över efter Anna Wemming som har fått jobb som marknadschef på Unicef. Lotta Laurin tar plats i Mynewsdesks ledninsgrupp.

I januari tillträder Jesper Åström i rollen som global growth marketing lead på Svea Solar. Han är för Resumés läsare känd som en av branschens främste digitala taktiker, som jobbat för bland annat Coca-Cola, Visa och Google. Han kommer senast från The Domain Was Taken. Jesper Åström var själv med och grundade den data- och insiktsdrivna byrån våren 2018, som nu ingår i byrågruppen People People People där han också har fungerat som rådgivare.

Åsa Lundell blir ny marknadschef i koncernledningen för Lernia. Hon får ett helhetsansvar för koncernens varumärke, marknadsföring och kommunikation samt för hållbarhetsarbetet kopplat till varumärket. Närmast kommer hon från rollen som kommunikationschef i företagsledningen på UR med ansvar för bolagets varumärke, kommunikation och analys. Tidigare har hon bland annat varit marknadschef på PwC, global produktchef på TradeDoubler och digital strategikonsult på Connecta.

Strategikonsulten Lynxeye är just nu inne i en internationaliseringsresa och tar nu in en ny vd. Det blir Niclas Andersson, som senast kommer från McKinsey, som får uppdraget att fortsätta leda Lynxeye i dess tillväxtresa. Han har varit senior ledare på både McKinsey Innovation och McKinsey Design. Innan dess arbetade han med bolaget Veryday, som senare förvärvades av McKinsey.

Joakim Labraaten och Ted Mellström blir executive creative directors på Publicis Groupe i Norden vid sidan av Jerker Fagerström. Duon kommer jobba övegripande nordiskt tillsammans, med ett extra fokus på Norge. De värvas från Forsman & Bodenfors. Under sina respektive karriärer har kreatörerna vunnit flera priser och gjort uppmärksammade jobb för kunder som McDonald’s, IKEA och VW. De har tidigare en bakgrund på byråer som Åkestam Holst och Nord DDB.

Publicis satsar också en central strategienhet och tillsätter Karl Kajbjer som strategichef. Han kommer senast från rollen som varumärkesdirektör på Husqvarna. Han var tidigare strategichef på Dentsu.

Fredrik Karlsson, senior strateg som tidigare jobbat på Vinter, rekryteras till fullservicebyrån Oh My i Luleå, men kommer jobba över hela landet. Arbetet kommer i hög grad ske tillsammans med syskonbyråerna Trickle, Gabardin och Sigmar. 

Mediehuset NTM samlade i maj 2020 koncernens kreativa kompetenser i reklam- och digitalbyrån Fluid. Nu bolagiserades verksamheten och byråchefen Andreas Hult blir vd. Han har haft olika roller, framför allt med fokus på radio och tv, inom koncernen sedan 2007.

Pr-byrån Westander har anställt Jonas Bane, senast ordförande för Klimatriksdagen. Han har de senaste åren arbetat inom den ideella sektorn och har lång erfarenhet av påverkansarbete inom miljörörelsen, där han också varit talesperson för Klimataktion och medgrundat nätverket KlimatSverige.

Helsingborgs stad har utsett Thomas Jartsell till ny presschef från och med 1 februari. Han kommer närmast från Lärarförbundet där han var marknads- och opinionschef. Dessförinnan har han bland annat varit presschef på Saco samt arbetat som journalist för magasin och nyhetsmedier i Stockholm och Skåne.

Mindshare har på senare tid fördjupat samarbetet med Hill & Knowlton Strategies. Nu värvar mediebyrån till marknad och pr-sidan när Marcus Björling kliver in som marketing & pr director. Han kommer senast från rollen som pr-och kommunikationsansvarig för Djurgården Fotboll.

Resurs Bank gör två nyckelrekryteringar i bolagets transformation.

Alexander Burman, ny chief commercial officer (consumer)
Kommer närmst från en roll som nordic head of consumer loans vid Santander consumer bank 

Tomas Bromander, ny chief commercial officer (cards) Kommer närmst från en roll som director business development vid Mastercard nordic & baltics

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

RekryteringKarriär

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.