Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karriärsöndag

Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschen

Publicerad: 19 december 2021, 08:59

Anton Nordstierna (ny vd Happy & FB), Johline Lindholm (Futerra), Axel Pershagen (Agency) och Helena Aru (Estrid).

Resumé sammanfattar rörelserna i kommunikationsbranschen 13-17 december.


Ämnen i artikeln:

KarriärRekrytering

I februari tog Johan Eghammer tog över vd-posten efter Silla Levin (i dag på Kurppa Hosk). Framöver kommer han att övergå i en roll som globalt kreativt ansvarig. Det är ännu oklart när övergången kommer att ske och hur Forsman & Bodenfors kommer att lösa ledarfrågan på längre sikt.

Den halvstatliga främjandeorganisationen Business Sweden hittat en ny presschef i Pezhman Fivrin. Under de senaste sex åren har han arbetat i Regeringskansliet. Fyra år som pressekreterare hos utrikesministern Margot Wallström (s) och sedan drygt två år som utrikespolitisk rådgivare hos statsminister Stefan Löfven (s). Han ersätter Gösta Brunnander som nu är biträdande stabschef åt statsminister Magdalena Andersson (s). Vd för Business Sweden är Jan Larsson, som var Socialdemokraternas valledare vid valet 2014.

Fintechbolaget Lunar tillsätter flera chefstjänster. Pr-och kommunikationsansvarig blir Johanna Sahlin, som närmast kommer som konsult från Andréasson PR, där hon ansvarat för några av byråns större konton. Anna Groth rekryteras från marknadsavdelningen på Advisa. På Lunar intar hon rollen som Growth marketing manager och kommer driva Lunars strategiska kampanjarbete. Amelie Håkansson, senast anställd på Celsius, kommer ansvara för Lunars svenska influencer-samarbeten och kampanjer i sociala medier.

Erik Rydstad som blir ny seniorkonsult på Kekst CNC i Stockholm. Han värvas direkt från medtech-bolaget Doctrin där han var försäljningschef. Tidigare jobbade han som managementkonsult på EY.

Socialdemokraterna i Malmö värvar reklamprofilen Klas Tjebbes till rollen som politisk sekreterare. I reklam- och kommunikationsbranschen har han varit vd för McCann i Malmö, på Wonderleap & Eight och styrelsemedlem i både Eight och Komm. Han har även gjort en vända i fotbollslaget FC Rosengård, där han var vd i två år. Senast har han varit kommunikationsstrateg på Kan.

Designbyrån Aino förstärker designteamet med digitala designern Karin Eckerdal.

Johanna Sahlman har under de senaste fyra åren haft rollen som Head of Halebop,  i våras in i en interrim-roll som ansvarig för kundupplevelsen för Telia. Nu blir hon permanent chef för kundupplevelsen på Telia. Hennes officiella titel är Head of CX B2C. Ny Head of Halebop blir Nicklas Stuxgren, som tidigare varit säljchef på Halebop. Han kommer senast från en roll som Head of Hardware and Services på Telia.

Rakhyvelsföretaget Estrids tillväxt rekryteras nu Helena Aru som senast kommer från den svenska musikdistributören Record Union. På Estrid kommer Helena anta rollen som growth director för ett nytt varumärke och en ny kategorilinje som lanseras parallellt med Estrid i början av nästa år.

Efter drygt fyra år inhouse går Telge Energis pr-chef Johline Lindholm till hållbarhetsbyrån Futerra där hon blir konsult inom pr och planning. På Futerra kommer ”Johline bidra med hennes erfarenheter från energibranschen, ett strategiskt systemtänk, en portion aktivism och hennes kommunikativa styrka i hållbarhetsfrågor”, skriver byrån i ett pressmeddelande.

Axel Pershagen
värvas till pr-byrån Agency. Han är journalist i grunden och arbetade nästan ett decennium på TV4-Sporten och Fotbollskanalen. Senast kommer Axel Pershagen från tjänsten som kommunikatör på Hammarby Fotboll. På Agency kommer han att jobba som projektledare med några av byråns största kunder.

Presskontakterna förstärker sitt team i Sverige med en ny konsult, Kajsa Svensson. Hon kommer närmast från Plaza Publishing Group (Plaza Kvinna) där hon var fashion director och art director.  Hos Presskontakterna kommer Kajsa Svensson att arbeta som konsult med kundansvar för varumärken som Scotch & Soda, Luxottica (Rayban, Persol, Prada mfl), Paula’s Choice och Estée Lauders varumärken (Estée Lauder och Origins).

Olle Axelsson värvas till Gullers Grupp. Han har genom sitt yrkesliv haft flera toppositioner inom näringslivet. Under 12 år var han kommunikationsdirektör på Volvo Cars och satt i företagets koncernledning under finanskrisen 2008. Olle Axelsson har också bland annat varit kommunikationsdirektör för Coop och Svenska Spel. Under senaste åren har han varit konsult i egen verksamhet samt knuten till Narva.

F&B Happy omstrukturerar och delar upp ledarskapet på varumärkesbyrån. Anton Nordstierna blir nya vd och Peter Olsson Wästergård chef för affärsutveckling. Anton Nordstierna kommer även i fortsättningen jobba som varumärkesstrateg och Peter Olsson Wästergård kommer att fortsätta som kundansvarig projektledare.

Elin Bergqvist har tidigare arbetat på Svenskt Tenn, Stadshusrestauranger och senast Sundbybergs Stadsnät. Nu kliver hon in som projektledare på Wilson Creatives Stockholmskontor i Gamla stan. 


Varumärkesbyrån Priority rekryterar fem nya konsulter. 

Frida Nordström kommer närmast från Miltton i Stockholm och dessförinnan The Labyrinth Public Affairs. Hon har en bachelor från Stockholms universitet och tar över rollen som teamledare för Prioritys kommunikationsteam. 

Gustav Wiigh kommer närmast från Diplomat Communications och har en master i statsvetenskap från Stockholms universitet. Han kommer att arbeta som projektledare med uppdrag inom bland annat samhällsbyggnad, tech och innovationsområdet.

Linnea Cederquist med bakgrund från flera byråer har en bachelor från Stockholms universitet och examen från Berghs. Hon kommer att arbeta som konsult med uppdrag inom bland annat media, lifestyle och varumärkeskommunikation.  

Pauline Bräutigam, med bakgrund från bland annat barnsäkerhetsföretaget Axkid, har rekryterats som juniorkonsult. Hon har en bachelor i företagsekonomi från Lunds universitet.

Jacob Jannering har knutits som intern till strategiteamet och slutför parallellt sina studier vid Handelshögskolan i Stockholm.

Design- och varumärkesbyrån Söderhavet förstärker det kreativa teamet med fyra personer.

Tove Bjurström, kommer senast från Happy F&B där hon jobbat med kunder som Swedbank, SVT och Right Livelihood. På Söderhavet tar hon rollen som design director med fokus på utveckling av relevanta och unika design- och varumärkesupplevelser.

Oliver Juan, senior designer, stärker bland annat upp byråns e-handelserbjudande. Oliver har tidigare jobbat på NoA Ignite, Oakwood och Acne med kunder som modevarumärket Stand Studio, Aco, Gina Tricot och Max Burgers.

Tobias Eriksson är tillbaks på Söderhavet efter några år på Amore och i egen verksamhet där han jobbat med varumärkesbyggande design för till exempel Peas Industries och Essity. Hans fokus kommer att ligga på strategisk varumärkesdesign i rollen som design director.

Filip Kalatzis Forsberg har nyligen avslutat studierna på Hyper Island med en praktik på Söderhavet. Det gjorde han så bra att han nu anställts som junior designer med fokus på att stärka upp byråns erbjudande inom motion.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

KarriärRekrytering

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.