Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Resumé insikt

13-åring fick reklam för ”modern heta linjen” på Bianca Ingrossos Youtube-kanal: ”Oroväckande”

Publicerad: 19 Augusti 2020, 14:51

”Det här är oroväckande och inget vi hade någon aning om. Vi har nu kontaktat Youtube gällande det här”, säger Bianca Ingrossos manager Vanessa Lindblad när vi berättar om annonserna på kanalen

Myshörnan marknadsför sig som en modern ”heta linjen” och kallar sig ”Sveriges skönaste teledejt” där du anonymt kan prata med killar och tjejer. När vi utger oss för att vara 13 år på Youtube får vi flera annonser för Myshörnan på Bianca Ingrossos Youtube-kanal.


Ämnen i artikeln:

InfluencerSociala medierBianca IngrossoYoutube

Heta linjen hette en telefonlinje som uppstod 1982 genom ett ”hål i systemet” – alla som ringde till samma vakanta telefonnummer hamnade mitt i ett blomstrande gruppsamtal. Ungdomar spred telefonnumret som en löpeld. På grund av intresset införde Televerket året efter en tjänst med namnet Heta linjen, som fungerade på samma sätt. Telefonlinjen skandaliserades för sin sexuella karaktär och när Telia lade ner den 1995 gjorde man det för att man inte längre ansåg att tjänsten ”passade med företagets image”. Det fanns nämligen uppgifter om att prostituerade och narkotikahandlare hade använt den för att få tag på kunder, och att en mördare hade hittat sitt offer där. 

Företaget Myshörnan marknadsför sig som en ”modern” variant av Heta linjen. När vi i vår granskning av vilken typ av reklam barn exponeras för i sociala medier skapar fejkade profiler på Youtube som 13-åriga Lilly Yaro och 17-åriga Maya Oliver får båda två flera annonser för Myshörnan.

Läs alla delar av granskningen här:

Vi har beviset: Barn får reklam i sociala medier som kan bryta mot lagen 

Så drabbas barnen av den problematiska reklamen i sociala medier: Kan bryta mot barnkonventionen

Här är alla kryphål: Så enkelt är det att rikta olaglig och oetisk reklam till barn i sociala medier 

Alkohol, sex och satansim – här är annonsintressena för ditt barn (och därför går reklamköpen igenom) 

 

”Killarna väntar. Du är anonym och det är gratis”, säger en annons som vi hittar på Youtube-kanalen tillhörande Bianca Ingrossos, en av Sveriges främsta influencers. Hon har närmare 360 000 prenumeranter på Youtube, varav många är barn.

”Ensam och pratsugen? Anonymt, säkert och gratis. Ring nu”, meddelar en annan av annonserna på samma Youtubekanal.

– Det här är oroväckande och inget vi hade någon aning om. Vi har nu kontaktat Youtube gällande det här, säger Bianca Ingrossos manager Vanessa Lindblad när vi berättar om annonserna på kanalen.

Enligt ICC:s riktlinjer för reklam och marknadsföring är det inte tillåtet att rikta reklam mot barn som ”motverkar positiva sociala beteenden, livsstilar och attityder”. Det är inte heller tillåtet enligt policyn för appen Youtube för barn att rikta annonser för dejtingwebbplatser till minderåriga (vi hittade inte denna annons i appen Youtube för barn utan i den vanliga appen, men vi var fortfarande inloggade på konton tillhörande en 13- respektive 17-åring).

Vi vill ta reda på mer om Myshörnan och läser på bolagets sajt att: 

”Myshörnan erbjuder spännande anonym dejting dygnet om i hela Sverige! Tusentals killar, tjejer, kvinnor och män ringer, precis som du, för att teledejta. Prova tjänsten gratis nu, det finns någon för alla! Myshörnan är som ett fritt forum, eller som heta linjen fast för vuxna tjejer och killar”.

Om det förekommer sexsamtal på Myshörnan, liksom det gjorde på Heta linjen, skulle det utan tvekan vara problematiskt att vi fått dessa annonser som barn. Vi ringer upp numret, dit ”tjejer ringer gratis” för att söka svar på våra frågor. En mjuk kvinnlig stämma tar ton i andra änden

”Hej och välkommen till Myshörnan, Sveriges skönaste teledejt. Du som ringer måste vara 18 år”, säger den anonyma kvinnan vars röst återges av en telefonsvarare. Utan att någon dubbelkollar vår 13-åriga ålder uppmanas vi att spela in en presentation av oss själva som sedan ska exponeras för pratsugna män. 

Då lägger vi på och söker i stället paret bakom Myshörnan för att ställa frågor om hur de ser på sitt etiska ansvar vad gäller annonser till 13-åringar och hur de kontrollerar att de som ringer är över 18 år. Deras kontaktuppgifter finns inte någonstans, så vi ringer upp kundservice. En anonym medarbetare svarar att de som är ansvariga ska ringa upp oss. Vi lämnar namn och nummer, men får aldrig någon återkoppling.

Såhär kan det se ut när vi tittar på Bianca Ingrossos Youtube-kanal: 

När vi frågar Youtube om deras ansvar som plattform svarar en representant för bolaget, Joakim Larsson, i ett mejl: 

Först - Youtube är inte till för barn. För det ändamålet finns en separat app, Youtube Kids, med striktare annonspolicys och ett innehåll anpassat för dem. På vanliga Youtube kan kreatörer kategorisera innehåll som ”made for kids” eller ej. På både Youtube Kids och vanliga Youtube är annonspolicyerna sådana att till exempel annonser för dejtingappar inte ska visas för unga.

Han förklarar vidare att det inte är möjligt att aktivt rikta in annonser mot barn på Youtube, utan att det för användare mellan 13-17 år i stället visas så kallade kontextuella annonser, som alltså är baserade på det innehåll, det vill säga i det här fallet Bianca Ingrossos Youtube-kanal, och inte på vem avsändaren är. Det innebär att en yngre användare som tittar på ett visst innehåll som är ”mer lämpligt” för en äldre publik kommer de att se dessa kontextuella annonser. 

När det gäller annonsen som ni nämnde - 'Myshörnan' – borde den dock inte ha visats för personer i åldersgruppen 13-17 år. Vi undersöker just nu detta”, fortsätter Joakim Larsson.

Läs hela Youtubes svar om plattformens ansvar gällande den problematiska reklamen till barn här.  

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.