Skellefteå är ett aktuellt exempel på platsmarknadsföring. Men hur funkar det – funkar det alls? Mats Eriksson, Andreas Bergh, och Helena Nordström väger in. Foto: Skellefteå kommun / Visit Skellefteå / Ofelia Wadskog Montage: Alicia Price
45 miljoner visningar på nätet – så lyckades Skellefteås pr-kampanj
Northvolts etablering i Skellefteå innebär en chans för kommunen att rekordväxa. Men skapar också en utmaning – hur lockar man invånare? Platsmarknadsföring har hittills varit kommunens vassaste verktyg. Resumé och Dagens Samhälle djupdyker i vad alla miljoner egentligen har lett till.
✓ Har sett den största befolkningsökningen på 50 år.
✓ Tips från byråerna: så står du ut från mängden.
✓ Misstagen att lära från.
✓ Kritiken: Enkelt snarare än effektivt.
Petter Jerdén
Alicia Price
En röd halsduk mitt i Kapitoliumstormningen. En vidvinkelvideo på Facebook av en längdskidåkare i skogen, tunnelbaneaffischer med budskapet ”Förlåt Sverige!”. Ja, Skellefteås platsmarknadsföringsinsatser har varit många. Satsningen med Northvolts batterifabrik
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.