Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Amazon kryllar av fejkomdömen – här är fulknepen och kryphålen (och vägen framåt för varumärken)

Amazon kryllar av fejkomdömen – här är fulknepen och kryphålen (och vägen framåt för varumärken)

Nyligen avslöjades en stor, organiserad härva med fler än 200 000 personer som skrev fejkrecensioner på Amazon i utbyte mot gratis produkter. Från företagens håll är metoden en win: fler positiva recensioner gör dig gillad av algoritmen och mer klirr i kassan. Vi dissekerar hur den omtalade algoritmen egentligen fungerar och grottar ner oss i marknaden för fejkade omdömen – ett fenomen som kan komma att frodas även i Sverige efter Amazons intåg.
– Hela omdömesindustrin är ohälsosam, säger Sebastian Broms, kommersiell chef på e-handelsbyrån Noa Ignite.

Publicerad: 23 juni 2021, 13:58

Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktAmazonVarumärkenVarumärkesbyggandeReklamE-handelFacebookDigitalt

Finns du på Amazon eller planerar att göra? Titta hit!

Foto: StockPlanets

Hur är atmosfären på restaurangen? Är byxorna stora eller små i storleken? Var den där hajpade båtturen till ön på Kreta värt priset? Vi människor törs knappt köpa en vara

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.