måndag5 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Kenza, Matilda Djerf, Amanda Schulman, Lovisa Worge, Bianca Ingrosso och Ida Warg är några av de influencers som frontar bolag. Foto: Press/Montage

Är ansiktet utåt – men färre än hälften av influencers är majoritetsägare i ”sina” bolag

Mot konsument ges ofta intrycket att influencern ligger bakom och driver de bolag de frontar.
Men enligt en stor kartläggning som Resumé har gjort är bara 38 procent majoritetsägare.
– Om jag skulle fronta ett bolag skulle jag nog inte nöja mig med mindre än 51 procent innehav, säger influencerexperten Johannes Gustavsson.

Publicerad: 19 april 2023, 08:23

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se

”Miljonsuccé för Ingrossos nya satsning”.
”Extrem tillväxt för influencers retailsatsningar”.
”Syskonen Wilma och Emil Holmqvists sminkmärke Hickap en riktig hit – tillväxt på 120 procent”.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Just nu 49 kr för 3 månader

Nya Resumé 2023 - magasin med dubbelt antal sidor, mer inspiration och fördjupning i nytt format
Nytt veckobrev för alla prenumeranter med ännu mer fokus på snabb omvärldsbevakning
Exklusivt analysbrev med kartläggningar, granskningar & insikter
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll på resume.se

Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.

Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

Influencer marketingInsiktNyheterMichaela ForniJohannes GustavssonInfluencerInfluencersJämställdhet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev