Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Att flippa på fel sätt

Publicerad: 9 november 2016, 19:46

Företag: Egmont Publishing Plattform: Appen Flipp Läs om: Tidskrifter, affärsutveckling, digitala utmaningar, sociala medier Fråga: Hur ska Egmont tjäna pengar på läsaraffären digitalt?


2010 kom iPaden som sades vara räddningen för tidskriftsbranschen när printköpen tappade mark. Äntligen kunde tidningsförlag börja rulla ut digitala lösningar anpassade för en större skärm.

Idag rasar surfplattornas försäljning. Och för tidskrifterna ökar tappet i stark konkurrens av nya medier som Instagram, Snapchat och Facebook.

Kan det ändå finnas en chans? Egmont hoppas på sin magasinapp Flipp.

Bakgrund
Egmont grundades 1878 som ett tryckeri i Köpenhamn och har kommit att bli ett av Nordens största mediehus. I Sverige arbetar cirka 300 medarbetare med varumärken som Kalle Anka, Hemmets Journal, King och Icakuriren.

De senaste åren har resan kantats av utmaningar. Nedskärningar, nedläggningar – och det digitala monstret. Människor efterfrågar fortfarande nischade produkter, men allt mindre i den tillbakalutande formen de är ämnade för. Tidskrifter måste hitta nya affärsmodeller online för att inte tappa sina målgrupper till annat. Magasin, likt FAB Medias Frida riktad mot unga tjejer, kan kapitalisera på sociala medier. Men hur gör du som har hela familjen som målgrupp för att fortsätta vara relevanta? Det är inte så enkelt att bara säga till målgruppen att konvertera.

Samtidigt blomstrar all-you-can-eat-tjänster som Spotify och Netflix. Om succén är ett faktum för musik och film, varför skulle det då inte fungera på tidskrifter?

Readly och Ztory är några företag som har startat affärsmodeller inspirerade av de stora aktörerna. De har lyckats locka de flesta stora förlag att ansluta sig och har därför det stora utbudet som främsta vapen.

I Sverige har framför allt Egmont och Aller Media visat att de vill ta en stark position digitalt. Detta genom att bland annat starta digitala bolag. Båda har dessutom under 2016 lanserat egna streamingtjänster för magasin, som liknar varandra väldigt mycket. Egmont har, till skillnad från Aller, inte valt att lägga sina varumärken i andra magasinappar. Egmont menar att de genom att de äger hela värdekedjan har möjlighet att anpassa erbjudandet på ett mer flexibelt sätt. Gissningsvis vill de nog gärna också behålla sina intäkter själva.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.