Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Att mäta det långsiktiga värdet av kommunikation

Publicerad: 5 oktober 2016, 14:59

De traditionella verktygen för mätningar av kommunikation tenderar att fokusera på effekter, men missar att fånga upp den långsiktiga effekten, skriver Sara Rosengren, docent på Handelshögskolan.


Att få gehör för kommunikationssatsningar kan vara en utmaning. Ofta är utmaningen än större om man som kommunikatör vill jobba med att långsiktigt bygga ett reklam- eller kommunikationskapital som över tid bidrar till att göra kommunikationssatsningarna mer effektiva.

En bidragande orsak är att de traditionella verktygen för mätningar av kommunikation tenderar att fokusera på effekter av kommunikationen här och nu, men missar att fånga upp den långsiktiga effekten vad gäller målgruppens vilja att lyssna i framtiden.

Ta till exempel en traditionell reklamkampanjutvärdering med hjälp av trackingdata. De effekter som studeras kan beskrivas i en enkel modell med det objekt som effekten avser på Y-axel (reklam vs. vm) och den tidshorisont som effekten fångar upp på X-axeln (direkt/nu vs. fördröjd/sen). Plottar man in de vanligast förekommande måtten i en sådan utvärdering så blir resultatet i normalfallet något i stil med detta:

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.