Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Resumé insikt

Bankerna som når ut bra – och dåligt

Publicerad: 24 Februari 2014, 13:49

Nu startar satsningen Resumé Analys tillsammans med Xtreme Nordic. Bolaget kartlägger 15 branscher. Bankerna är först ut. – Bankerna har svårt att differentiera sig och en bank som verkligen skulle vinna på att göra det är ICA-banken, säger Fredrik Siljelöf, analyschef och ansvarig för verktyget Xtreme Brand Explorer.


Ämnen i artikeln:

SBABSwedbankSEB

Han menar att ett bolag som SEB har hög spontan kännedom (59 procent)  och av dessa ser 15 procent banken som sitt förstahandsval.

Det är 10 procent som väljer banken.  

Fredrik  Siljelöf pekar på att grafen mellan förväntade värden på saker som  kunnig personal, bra internettjänster och bra lånevillkor är i det  närmaste identisk med varandra.

– Det betyder att SEB inte sticker ut, säger han.

Han tycker att många banker borde jobba på att särskilja sig från sina konkurrenter.

Generellt  sett har man också höga förväntningar på bankerna som dessa har svårt  att leva upp till, men SBAB är ett exempel på en bank som har lyckats  bra med att nå ut information om sina lånevillkor.

Här förväntas att endast två procent tycka att banken har bra lånevillkor, medan hela sju procent verkligen anser detta.

Swedbank förväntas ha högre lojalitet bland kunderna än vad man faktisk har – 16 procent kontra förväntade 20 procent.  

Banken utmärker sig ändå som den som genererar allra flest köp i klassen – 35 procent.

Fredrik  Siljelöf menar att det är ett generellt problem för bankerna att de  inte sticker ut, men att det inte slår lika hårt mot bankerna som det  skulle göra mot andra branscher.

– Det är stora barriärer om du ska  göra din största investering någonsin och köpa en lägenhet eller ett  hus. Då struntar du i om den ena loggan är häftigare än den andra, säger  Fredrik Siljelöf.

Även om den låga differentieringen inte slår lika  hårt mot bankerna som bransch finns ändå en hel del att hämta när det  gäller att just sticka ut, resonerar Fredrik Siljelöf.

Han tar upp ICA-Banken som det tydligaste exemplet.

Banken har en kännedom på 28 procent och 11 procent ser den som sitt förstahandsval om man skulle välja bank idag.

Det är två procent som verkligen väljer att handla där.

–  Man behöver känna att man köper något mer än bara priset.

ICA-Banken  skulle kunna driva alltifrån helhetslösningar till fler och bättre  mobila tjänster och en mer kunnig personal, säger Fredrik Siljelöf.

Han  menar också att ICA-Banken saknar skarpa usp:ar, vilket bevisas av att  man ligger under genomsnittet när det gäller hur väl banken utmärker sig  i förhållande till andra banker.

ICA-Banken har exempelvis en differentiering på 9 procent i förhållande till förväntade 10 procent.

–  Banken har hög kännedom, bred täckning och det är få som tycker illa om  den. Ändå lyckas man inte få folk att välja den i tillräckligt hög  grad, säger Fredrik Siljelöf.

Resumé har sökt ICA-bankens marknadschef.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SBABSwedbankSEB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.