Resumé insikt
Barnen är de nya reklampelarna i sociala medier – var femte inlägg är marknadsföring
Snabbväxande digitala bolag som Stronger, Na-kd och Ideal of Sweden använder återkommande 13- och 14-åriga influencers som reklampelare för sina produkter. I vissa av barnens sociala medier består så mycket som 80 procent av innehållet av reklam. Samtidigt visar unika siffror att över hälften av följarna till dessa omyndiga influencers själva är under 17 år. Vi har gått igenom över 3500 inlägg hos tio barnprofiler på Instagram och Tiktok – så här ser det ut.
Publicerad: 28 januari 2021, 10:56
De lyfts ofta fram som framgångsexempel inom influencer marketing. Na-kd, Ideal of Sweden och Stronger har, även om man får tro bolagen själva, influencers att tacka för
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.