Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Resumé insikt

Bauer Medias podd-boom

Publicerad: 13 Oktober 2016, 07:57

Bauer Media har anställt en av Sveriges bästa poddklippare Lovisa Ohlson. Nu inleds en offensiv strategi.


För drygt ett år sedan lade tyska Bauer Media vantarna på nordiska SBS Radio, med 14 radiokanaler som Mix Megapol, The Voice och NRJ. Prislappen slutade på 680 miljoner.

Vid samma tidpunkt
meddelade kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke att regeringen stoppar övergången till DAB-radio. Ett bakslag för de kommersiella radiobolagen Bauer och MTG Radio.

För att komma ifatt i digitaliseringen har Bauer Media den senaste tiden börjat premiera podcasts. Sedan augusti har sex nya poddar tillkommit och flera har fått nya säsonger. Bauer har idag runt 25 poddar under sitt paraply.

Nu kommer även det största vapnet av dem alla. Bauer har nämligen anställt Lovisa Ohlson som poddchef. Lovisa Ohlson är, enligt många, en av Sveriges bästa poddklippare och något av en doldis. Hon har varit redaktör för Värvet och fram tills nu arbetat på Sveriges Radios poddredaktion.

Med Lovisa Ohlson vid rodret hoppas man slå igenom stort. Till sin hjälp har de Radio Play, en plattform för mobile first. För radiomediet i sig har inte tappat i styrka. Drygt två miljoner lyssnar på Bauer-stationer som Mix Megapol, NRJ och Rockklassiker i FM varje dygn.

Att komma med en sådan här satsning inom poddradio i dag kan tyckas sent. Det är det. Poddvärlden slog igenom med Filip och Fredrik 2010 och publiken finns sedan länge. Men den har varit storstadsfokuserad med en relativt ung publik. Bauer Media ser hur publiken breddats de senaste två åren.

Deras utmaning är nu att de traditionellt byggt en affär som ska passa många. Nu ska de arbeta i en kombination av bredd och nisch. Möjligheterna kräver omställning i en organisation som tidigare haft naturliga begränsningar i distributionen.

Bauer Medias största konkurrent har alltid varit MTG Radio. Men i poddvärlden är MTG relativt små med ett tiotal aktuella poddar. Bauer får istället en match av Perfect Day Media, SR, Acast och privata aktörer. Även video som tillhandahålls av Youtube och kvällstidningarna är naturliga konkurrenter om konsumenternas tid.

Pengarna då? De växer. Titta på Alex Schulmans och Sigge Eklunds podd som förväntas dra in mellan 12 och 15 miljoner kronor under 2016. En utmaning är att enas kring den nya podcastvalutan, som Perfect Day valt att lämna. Mätbarheten är viktig för att kunna leverera tillförlitlig data till annonsörer.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Du har möjlighet att säga upp prenumerationen när du vill under de första 30 dagarna. Därefter övergår den till en 12 månaders prenumeration med allt vårt digitala material och magasin för 5995 kr/år (ex. moms).

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.