Resumé insikt
Branschen kritisk till hypegrupper: ”Okunskapen är stor”
Branschen kritisk till hypegrupper: ”Okunskapen är stor”
Det kryllar av hypegrupper i sociala medier, vars syfte är att använda engagemang som valuta för att få detsamma tillbaka. De annonsörer vi talar med om fenomenet är kritiska och lyfter risken att köpa ”grisen i säcken”. Influencernätverket Beatly går mot strömmen och menar att det är bra att det går att lura algoritmerna.
Publicerad: 24 mars 2021, 14:35
Hanna Riberdahl, vd på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, är kritisk till fenomenet med hypegrupper.
Foto: Getty Images / Pressbild
Köpta följare och botar i sociala medier är en en välkänd problematik som under de senaste åren upprepade gånger varit föremål för debatt. Inte minst inom marknadsföringsbranschen, där följarantal
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.