Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Byråerna får mindre betalt än för 25 år sedan – här är de som lyckats bäst (och sämst)

Byråerna får mindre betalt än för 25 år sedan – här är de som lyckats bäst (och sämst)

Justerat för inflation drog Sveriges kommunikationsbyråer 2020 in 100 000 kronor mindre per anställd än vad de gjorde 1996. Vissa discipliner och byråer är bättre än andra på att ta betalt. Resumé har plockat fram listan på vilka som är bäst och sämst inom varje disciplin.

Publicerad: 16 september 2021, 10:13

Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktKartläggningBokslutPR-ByråerReklambyråerContentbyråerDigitalbyråerEventbyråerDesignbyråerEkonomiByråerByrå

Byråbranschen är inte längre den guldgruva den en gång var.

Innehåll

1996 var den genomsnittliga byråintäkten/anställd för Komm:s medlemmar 902 000 kronor, cirka 200 000 kronor mindre än vad byråerna i Resumés kartläggning drog in 2020. Inflationsjusterar vi dock summan från 1996 skulle byråerna ha dragit in närmare 1,2 miljoner kronor/anställd 2020. PR-byråerna ligger visserligen lite över branschkollegorna, men som helhet lyckas byråvärlden alltså dra in mindre pengar i dag än för 25 år sedan. Att de fortfarande kan visa upp någorlunda vinstmarginaler har därför mer att göra med utebliven löneutveckling och andra besparingsåtgärder än att de lyckas ta mer betalt.

Frågan om de stagnerande summorna på hur mycket byråerna drar in per anställd har varit omdebatterad länge. Redan för tio år sedan jämförde den mångårige byrå-vd:n Björn Larsson byråkonsulternas ersättning med en snickares. En sanning som är lika giltig i dag. 

I graferna nedan kan du ta en närmare titt på de byråer som lyckas dra in mest, och minst, pengar per anställd.

Sammanfattningsvis:

PR-byråerna är de som sedan 2016 stärkt sin medianintäkt allra mest. De står också för den största ökningen 2019-2020, troligtvis drivet av ökad efterfrågan på mer strategiska tjänster, intern- och kriskommunikation.

Den kategori som gör mest vinst per anställd är contentbyråerna där medianvinsten/anställd ökade med över 100 000 kronor 2019-2020. Vinsten/anställd på contentbyråerna var 2020 mer än dubbelt så hög som på reklambyråerna. En contentbyrå som dock visar rejält mycket svagare siffror är Borg & Owilli. För två-tre år sedan hörde de till toppskiktet både gällande vinst- och intäkt per anställd. 2020 befann de sig i stället i botten.

Medianintäkten/anställd för reklambyråerna i kartläggningen var så låg som 1,1 miljon kronor. Det innebär att den endast stigit med cirka 200 000 kronor sedan 1996. Justerat för inflation har intäkt/anställd sedan 1996 sjunkit med 100 000 kronor. Att lönsamheten hållits uppe på någorlunda nivåer borde därför förklaras av stagnerande löneutveckling och andra besparingsåtgärder.

De PR-byråer som drar in mest/anställd är i princip uteslutande elitbyråer som Kekst CNC (före detta JKL), Kreab och Rud Pedersen. Byråer som inte sällan har sin största styrka inom public affairs. Att de befinner sig i topp i intäktsligan är kanske inte så förvånande, men ett par av dem är de som samtidigt befinner sig lägst när det kommer till vinst/anställd.

På designbyrå-sidan är den lysande kometen Brand Union, vilket Resumé Insikt redan uppmärksammat. På fyra år har de mer än dubblat sin intäkt/anställd. På andra sidan design-spektrat hittar vi Happy F&B som på ett par år tappat en halv miljon kronor i intäkt/anställd.

Byråintäkt per anställd

Här har vi tagit reda på hur mycket pengar medarbetarna drar in per anställd för varje nisch. Du kan även se medianen för varje nisch för att få en bättre bild av hur respektive byrå presterar. Svajpa över punkterna för att få fram exakta siffror för varje byrå.

Vinst per anställd

 

 

Thomas Nilsson

Julia Lundin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.