Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Resumé insikt

Cordovans sajt hackad av japaner som vill kränga Canada Goose

Publicerad: 14 November 2019, 14:36

Googla Cordovan och du möter detta.

Foto: Getty Images

”Canada Goose Dealer Kyoto lyxmode, njut av bästa kvalitet till ett lågt pris”. Så står det på Googlesöket för byrån Cordovan, vars sajt blivit hackad av japaner. – Det är skittråkigt, säger Mikael Stenberg, vd på Cordovan.


Ämnen i artikeln:

CordovanResumé InsiktGoogle

När Resumé Insikt testade hur väl 350 byråer och varumärken presterar på Google visade det sig att flera byråer har problem med det organiska söket och hamnar långt bak på Googles sidor om de ens syns överhuvudtaget.

Men en byrå stack ut i mängden: Cordovan. Deras sökresultat, både rubriken och metabeskrivningen, var nämligen skrivna på japanska. När vi Google-översatte texten på den cachade sidan visade det sig att den försöker sälja Canada Goose-jackor.

”Canada Goose Dealer Kyoto. Du måste äga den här typen av objekt. Hög kvalitet, du kommer att upptäcka att det är mycket praktiskt!”, står det bland annat.

LÄS MER: Vi testar 350 bolag på Google – flera byråer en katastrof 

Det utskrivna datumet 20:e oktober 2015 får en att haja till. Har sidan varit på japanska i fyra år?

Björn Bydén, Head of SEO på Pineberry, konstaterar direkt att sajten är hackad.

– Att den är det ser vi enkelt genom att googla och trycka på den lilla triangeln i sökresultatet och sedan på ”cachad”. Då får man upp sajten i sin helhet. Detta kan vara skadligt för varumärket, säger han.

Så här ser det ut när man googlar Cordovan.

 

Cordovans vd Mikael Stenberg är bekymrad.

– Vi tycker det är skittråkigt, men kan hända alla sajter. Vi upptäckte det i tisdags förmiddags och har sedan dess jobbat på en lösning. Det är tyvärr inte första gången något sådant här har hänt, senaste gången var för åtta, tio år sen. Fenomenet heter ”Japanese Keyword Hack”. Googla på det och du kommer hitta tusentals träffar. Attacken kom den 21 oktober 2019, så den har pågått en och en halv vecka – absolut inte i fyra års tid, säger han.

LÄS MER: Fritt fram för byrån som vill haffa konkurrenternas kunder 

Mikael Stenberg menar att själva sajten fungerar som den ska, och att det är sajtens metainformation – den som bland annat visas på Google – som är hackad. Det håller dock inte Google med om. Kommunikationschefen Andrea Lewis Åkerman är fåordig och menar att problemet ligger på sajten snarare än på Google.

”Det ser ut som att deras sajt är hackad”, skriver hon i ett mejl.

Är du också drabbad av Japanese Keyword Hack?

Då kan du läsa om hur du löser problemet här .

Vad tjänar då bolag på att hacka andras sajter? En teori är att man genom att göra det driver upp sina egna sökord och trafiken till den egna verksamheten.

– Vi jobbar för att öka vår säkerhet, men hackarna blir duktigare och duktigare, säger Mikael Stenberg.

Vad tar ni för åtgärder?
– Det vi brukar göra är att byta lösenord en gång i månaden. Vi är en liten verksamhet på 25 personer och vår sajt driver inte mycket trafik, så jag har fram tills nu trott att det har räckt. Men nu visar det sig att det inte räcker, så framöver får vi byta lösenord oftare och vi ska också skrivskydda sajten.

LÄS MER: Experterna: Så lyckas du med SEM och SEO 

Vem är det som har ansvar för att det här trots allt sker?
– Det är en bra och relevant fråga. Google tar inte ansvar annat än att de ställer om sidan när sådant här upptäcks. Vi tycker att vi har säkra lösenord, men så länge andra vill utsätta oss för hackningsförsök är det svårt att värja sig mot det. Google tar tid på sig att återställa men det ska vara klart senast den 20:e november.

Hur påverkar detta era affärer?
– Det är förstås inte positivt på något sätt men eftersom vi vänder oss till den svenska marknaden tror jag inte att det påverkar oss jättemycket. Ur SEO-perspektivet påverkar det oss inte alls, eftersom det här bara gäller metainformationen och inte själva sajten.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.