Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Designtänkande och känslojakt

Publicerad: 16 november 2016, 18:19


Design är nya strategin
McKinseys
köp av svenska designkonsulten Veryday ger oss aningar om åt vilket håll framtiden för affärsutveckling och framtiden är på väg.

Veryday har en snart 50-årig historia och var fram till för några år sedan ett utpräglat industridesignföretag (Babybjörn är bland annat designad av Veryday). Men de senaste årens tjänstedesign/ innovationsprocesser har tagit allt större utrymme.

Att en svensk designbyrå blir adlad på det här sättet är naturligtvis intressant. McKinsey, en av världens högts rankade managementkonsulter, måste anpassa sig till den digitala utvecklingen. Digitaliseringen ställer krav på att företag blir mer kundfokuserad, mer flexibla, bättre förstår sina kunder, kundresor och innovation. Allt fler ser principerna runt ”design thinking” som vägen framåt. Inte bara för att skapa/designa bättre upplevelser för slutkunder. Design thinking är minst lika viktigt för att förnya de interna processerna i företag. Det är organisationer som jobbar med kundresor och prototyper, det vill säga innovation, som utgår från design thinking i sin affärsstrategi.

Storföretag som IBM och GE har länge betonat vikten av de här strategierna för att kunna överleva i en digital värld. En åsikt som delas av de stora managementkonsulterna som de senaste åren köpt på sig designkomptens. Accenture har förvärvat Fjord, Deloitte har tagit Doblin och förra året köpte McKinsey amerikanska Lunar. Och när McKinsey nu gör sitt första nordiska förvärv blir det alltså en svensk designbyrå. Det säger något om nivån på svensk tjänstedesign.

McKinseys intresse för tjänstedesign är även ett tecken på att marknadsavdelningen, med sitt kundfokus, har fått en centralare roll i affärsstrategin. Men det betyder också att marknadsföringen håller på att förändras. Mer datadriven, mer inriktad på kunddriven innovation och införlivad i kärnaffären. Vad det betyder för kommunikationsbyråer i framtiden återstår att se. Deloitte köpte förra året svenska digitala byrån Mobiento. Så när köper Accenture Interactive en kreativ byrå?

– – – – – –

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.