Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Resumé insikt

”En låg reklamfilmsbudget kan vara grunden till livsomvälvande magi”

Publicerad: 14 Januari 2018, 17:35

Tänk om reklamare kunde tänka mer som David Lowery, det vore magi! I alla fall enligt Henrik Düfke, som precis startat den nya byrån GOLF (Goldblum, Oppenheimer, Laumann, Friedberg) tillsammans med Felipe Montt.


Ämnen i artikeln:

Henrik DüfkeFelipe MonttCannes LionsReklambyrå

Nämn ett eller flera kommunikationsprojekt som du tycker är intressant just nu?
– Jag hade kunnat nämna många intressanta kommunikationsprojekt ifall reklamare tänkte mindre som reklamare och mer som David Lowery. Den amerikanske regissörens Oscars-tippade långfilm “A Ghost Story” får mig att ligga sömnlös på nätterna. Och inte på grund av att den har någonting med spöken att göra. Filmens budget? 100 000 dollar. Jag upprepar; 100 000 dollar. Alltså inte ens en miljon kronor. Du har redan gjort matematiken själv: Lowery tog en, även i svenska mått mätt, låg reklamfilmsbudget och sydde ihop en långfilm med Casey Affleck och Rooney Mara i huvudrollerna. Som dessutom kanske kommer att plocka en statyett i the god damn Academy Awards. Det är alltså detta som får mig att krypa ihop till fosterställning och krampaktigt vrida mig i mina svettiga sänglakan. Bara tanken på möjligheten. Möjligheten att vi med en standard reklambudget för någon av våra kunder skulle kunna skapa två timmars livsomvälvande magi som istället för att dyka upp i reklampausen dök upp på Netflix, som istället för att åka snålskjuts på populärkulturen faktiskt skapade populärkultur, som istället för att vinna en Andy vann en… Oscar. (En sidnot är att jag personligen inte tyckte om filmen, men det var inte heller poängen.)

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.