Resumé insikt
Experterna: “Märkningarna är rena marknadsföringstrick”
Experterna: “Märkningarna är rena marknadsföringstrick”
Att hållbarhetsmärka handlar om marknadsföring och företagens trovärdighet riskerar att urholkas. Det är ren greenwash, säger forskare och miljöexperter som vi har pratat med. ”Det är som att tillverka sina egna gymnasiebetyg”, menar kreatören Martin Kann.
Publicerad: 25 augusti 2021, 10:32
Jon Röhne, Cecilia Solér, Martin Kann och Lin Lerpold.
Foto: Pressbilder
Att använda egna klimat- och hållbarhetsmärkningar på förpackningar och produktbilder har blivit allt mer vanligt sedan pressen ökade på företagen att bli mer hållbara. Och pendeln har verkligen svängt här.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.