Resumé insikt
Få domar och inga sanktioner – är KO och RO tandlösa institutioner?
Publicerad: 22 maj 2019, 11:58
Det finns bara en enda dom som behandlar influencer marketing. Besluten hos Reklamombudsmannen är fler, men där slipper influencern sanktioner. Det gör att till exempel Isabella Löwengrip fällts tio gånger utan att förändra sitt beteende. Med få statuerande exempel – hur ska problemen då någonsin kunna lösas?
Ämnen i artikeln:
ROGranskningInfluencer marketingKonsumentombudsmannenReklamombudsmannenInfluencerInfluencersInfluencer marketing är idag en etablerad mediekanal, men trots detta hänger osäkerheten som en blöt filt över de profiler som verkar där. Gråzonen för vad man får göra och inte
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.