Resumé insikt
Granskning: Siffertrix, skönmålning och sekretess som strategi – så vaktar Polisen sitt varumärke
Tilltalande bilder, missvisande statistik och rutinartade sekretesstämplingar. Så beskriver forskare och experter polisens kommunikation – och vittnar om risker med en form av varumärkesbyggande som är direkt systemhotande.
✓ Ex-polisen: ”Finns aldrig någon form av självkritik”
✓ Professorn: ”Ett hot mot demokratin”
✓ Presschefen: ”Jag håller inte med om det”
✓ Vittnesmålet inifrån: ”Varumärket blir viktigare än saklighet och objektivitet”
Publicerad: 15 februari 2022, 10:35
Polismyndigheten bedriver genom sin kommunikation ett rent varumärkesarbete menar professorn i polisvetenskap Stefan Holgersson och får medhåll av polisens före detta presstalesperson Christer Nordström.
Foto: TT / Paul Hansen / Mats Andersson.
”Det övergripande kommunikationsmålet; Vi stärker anseendet och förtroendet för polisen”
Kommunikationsavdelningens strategiska inriktning, 2020-2024
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.