Resumé insikt
Här är Reklamsveriges 347 dolda makthavare – så fördelas ägandet på byråerna
UR ARKIVET. Vilka äger Sveriges reklambyråer, och hur stor är deras andel? Resumé har gått igenom aktieböcker och ägarförteckningar hos 81 svenska byråer. I handlingarna döljer sig vd:ar, kreatörer – och näringslivstoppar. Ta del av hela listan här.
Publicerad: 31 maj 2021, 14:52
Ägarbilden varierar kraftigt på de 81 byråer som ingår i Resumés kartläggning. Från ensamma byråledare till 26 olika delägare. Foto: Montage (Tom Fägrell)
Tre välklädda reklamare som tillsammans startar en byrå, döper den till efternamnen och – om allt går bra – säljer den 20 år senare varpå byrån döps om till initialerna.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.