Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Hjärtat slår allt starkare

Publicerad: 7 mars 2014, 13:23

Apotek Hjärtat.

Foto: Pressbild.

Fyra år efter att konkurrensen inleddes om apoteksmarknaden har ”gamla” Apoteket fortfarande täten. Men tätt bakom ligger Apotek Hjärtat, den i särklass starkaste utmanaren i dag. Strukturaffärer och otydliga varumärkesstrategier har gjort att de andra har halkat efter.


Ämnen i artikeln:

Apotek Hjärtat

Det ”gamla” Apoteket är fortfarande kundernas förstahanval, visar Resumés och Xtreme Nordics varumärkesanalys.

Men  den riktigt intressanta informationen finns i grafiken för relevant  differentiering.

Här lyfter Apotek Hjärtat långsiktigt, samtidigt som  Apoteket backar.

Enkelt uttryckt motsvarar Apotek Hjärtat allt bättre  det kunderna förväntar sig av ett apotek, samtidigt som det som  uppfattas som unikt med Apoteket långsiktigt tunnas ut.

Apotek Hjärtat  har också tagit in rejält på Apoteket när det gäller emotionell  koppling.

Även Kronans Apotek får bra siffror, fast här är vägen  slingrigare. Ett namnbyte, från anrika men lätt missförstådda Kronans  Droghandel till Kronans Apotek, bidrar säkert till att Kronans uppfattas  som otydligare.

Det som hänt på apoteksmarknaden de senaste fyra  åren visar på vikten av konsekvent varumärkesarbete.

Struktur-affärerna i  branschen har bidragit till koncentration och att den vildvuxna skaran  reducerats.

Medstop köptes av Kronans, Vårdapoteket av Apotek Hjärtat,  vilket har gett de två främsta utmanarna till Apoteket en ännu starkare  position.

Men att Doc Morris blev Lloyds Apotek har bidragit till  varumärkesförvirring runt kedjan.

Frivilligkedjan Apoteksgruppen, där  lokala apotekare har tagit över apotek, är en av de större i antalet,  157 apotek, men som också har ett otydligt eller rentav okänt varumärke.  

En helt annan strategi står Cura för, som har växt genom  etableringar i större ICA-butiker. De ökar långsamt, men blir trots allt  mer kända av kunderna.

Den globala apoteksgiganten Boots spåddes en kraftfull entré i Sverige, men det blev inte mycket. Bara två apotek finns i dag.

Apotekskedjorna  får också låga siffror i reklamerinran och uppmärksamhet.  Prisargumentet spelar generellt också liten roll när en stor del av  marknaden är prisreglerad.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Apotek Hjärtat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.