Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Jakten på “äkta” följare avslöjar stulna identiteter – experten: problemet har vuxit

Jakten på “äkta” följare avslöjar stulna identiteter – experten: problemet har vuxit

Bolagen som säljer engagemang till varumärken och influencers i sociala medier har blivit allt mer sofistikerade. Idag erbjuder vissa ”äkta följare”, däribland bolaget Boostamig. När vi tar hjälp av researchern Sebastian Bay, verksam på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), visar det sig handla om stulna identiteter.
”Det är annonsörerna som betalar för dessa falska visningar. Det är ett ekonomiskt bedrägeri där sociala medier-plattformarna är de som tjänar pengarna”, säger han.

Publicerad: 24 mars 2021, 14:27

Ämnen i artikeln:

InfluencerInfluencer marketingInfluencersFejkföljareFOI

När plattformarna blir bättre på att rensa botar erbjuds ”riktiga” följare för att boosta engagemang i sociala medier. När vi spårar en av dem visar det sig att identiteten är stulen.

Foto: Imaginima/Getty Images.

När vi gjorde en granskning av botar och fejkföljare i slutet av 2018 köpte vi datorgenererade lajks, följare och kommentarer från två svenska företag som erbjöd botar.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.