Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Julen som plattform

Publicerad: 19 december 2016, 20:46

Nu är det jul igen och julen förväntas omsätta 77, 7 miljarder kronor 2016. Det är en ökning med 3,5 procent. En hyfsad siffra med tanke på att vi sett en ständig tillväxt sedan urminnes tider (det finns några få undantag). Men varför nöja sig med det? Svensk Handel påpekar att de återkommande rekordresultaten för julhandeln enbart är uttryck för en växande välfärd och inte mycket att göra rubriker på. Snarare tappar julhandeln relativt sett för tillväxten är bättre inom restaurangnäringen och resebranschen. Nu finns det ingen anledning att oroa sig. Julen som varumärke och plattform för andra varumärken är knappast på dekis. Möjligtvis mogen. Det är svårt att fira jul mer än vad vi gör i dag. 77,7 miljarder kronor i omsättning, en historia att offra ett tomteskägg för och en emotionell koppling till konsumenterna som slår det mesta. Hur ska vi förstå detta marknadsföringens julmirakel och vad kan vi lära oss av julens gåvor? Här är guiden till årets viktigaste plattform: julen.


Jul
En mix av diverse olika högtider, från den kristna och den hedniska, med några tusen år på nacken till dagens shoppinghögtid.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.