Resumé insikt
Klarna slår ifrån sig av kritiken – men medger: svår balansgång i marknadsföringen
Genom att förändra ”Köp nu, betala senare” till ”Få hem varan innan du betalar” vill Klarna fokusera mer på kundvärdet av sina produkter. Kommunikationschefen Johan Gustafsson menar att Klarna tar sitt ansvar för den växande skuldfällan och att journalister och politiker visat bristande förståelse för olika typer av krediter och lån.
Publicerad: 20 januari 2021, 14:53
Johan Gustafsson är kommunikationschef på Klarna.
Foto: Okto/Press.
I reklambranschen har Klarna länge setts som ett föredöme som gör enastående och innovativ marknadsföring. Samtidigt klandras bolaget återkommande för bland annat bristande måttfullhet både i Sverige och utomlands av
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.