onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Kommer lågkonjunkturen tysta skrytet på Linkedin?

Publicerad: 14 december 2022, 10:46

Resumé Insikts krönikör Erik Modig tror att jantelagen kommer att göra en revival när vi går in i sämre tider. Det finns flera anledningar att tona ned beskrivningen av den egna affären: ”Det kommer att i högre omfattning sticka i ögonen när storföretag meddelar storvinster”

Ämnen i artikeln:

Erik ModigInsiktNyheter

EM

Erik Modig


”Vilket märke har din bil?”, frågade vd:n inför bilturen till en av byråns viktigaste och mest lönsamma kunder. ”KIA” svarade min vän lite tveksamt. ”Perfekt”, svarade vd:n som var i akut behov att byta ned sig från sin betydligt flådigare bil. ”Vi kan inte visa kunderna att vi tjänar så mycket pengar”. 

I dag, flera år senare sitter jag själv och läser hur en samarbetspartner skryter om sin lönsamhet på Linkedin. ”Inte nog med ökad omsättning, vi har också tjänat mer pengar än någonsin under detta tuffa år. Tack till alla våra fantastiska kunder”. Jag funderar om denna vd på Linkedin kanske kan lära sig något av byrå vd:n. Själv ville jag direkt se över mitt samarbete och avtal med partnern som lyckats ”tjäna mer pengar än någonsin”. 

Jante. Här kommer den igen. Är det bara ogynnsamhet eller ligger det något i det? För marknadsförare spelar det nog mindre roll, frågan som är intressant är om det skadar relationen eller ej?

För det första handlar det om kundnöjdhet. Om jag är exceptionellt nöjd så tillåter jag med högre sannolikhet min motpart att tjäna mer pengar. I och med att de levererar. Om jag dock skulle vara mindre nöjd så skulle jag med högre sannolikhet ifrågasätta deras lönsamhet och kanske även samarbetet.

För det andra handlar det också om hur det går för mig samt den generella stämningen i samhället. Om min ekonomi är sämre kan det öka sannolikheten att jag ifrågasätter både andras vinster och framför allt lämpligheten att de kommunicerar ut det. Nu när lågkonjunkturen står för dörren är det med hög sannolikhet att fler kommer att få det sämre och därmed kommer de också att ifrågasätta mer. Skrytet på Linkedin gör kanske bäst i att tysta ned sig ju sämre ekonomi ens kunder får.

Detta handlar inte bara om enskilda byråer på Linkedin. Det kommer att i högre omfattning sticka i ögonen när storföretag meddelar storvinster. Framförallt inom industrier där kunderna har det tufft. Banker och energibolag gör nog säkrast i att hålla tyst om eventuella rekordvinster eller bonusar de kommande åren. Eller ännu hellre kanske dela med sig lite. Det ska bli spännande och se vad som händer.

Oavsett så var jag nu nöjd med mitt samarbete så det fick bli en like och ”Ni är bäst! God Jul!”. Men nästa år…då jävlar om de skryter!

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev