Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Lockpriser i dagligvaruhandeln – så maxar kedjorna med låga rabatter

Lockpriser i dagligvaruhandeln – så maxar kedjorna med låga rabatter

”Rabatter” på noll kronor och ”erbjudanden” under anständighetsgränsen. När lågkonjunkturen står inför dörren tävlar matvarukedjorna om hushållskassan. Men kampanjerna för konsumenterna bakom ljuset, visar en stor granskning från Resumé, Market och Dagligvarunytt, som gett sig ut i butikerna.
– Man vill så absolut berätta om hur billig man är att det nästan blir löjligt, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
✓ Coop, Ica, Hemköp, Mathem, Tempo och Lidls kampanjer granskade.
✓ Så lockas konsumenterna till falska ”klipp” genom marknadsföring.
✓ Därför skapar nya lagen ett dilemma för handlarna kring ordinarie priset.
✓ Vanliga frasen som dumförklarar konsumenten.
✓ Copyn som utgör vilseledande marknadsföring.
✓ Så stor andel av rabatterna är under tio procent.

Publicerad: 28 september 2022, 12:41

Ämnen i artikeln:

GranskningKartläggningLågkonjunkturKonsumentverketJuridikInsiktToppnyheter

En vanlig syn i matvarubutiken.

Foto: Montage.

Att tuffare tider väntar är det nog ingen som tvivlar på. Kriget i Ukraina har skapat ett oroligt omvärldsläge, inflationen är skyhög och Konjunkturinstitutet räknar med att de svenska hushållen

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev