Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Marknadsförare, leta inte bättre svar utan ställ nya frågor

Publicerad: 15 juni 2022, 09:27

Erik Modig

Det ligger i människans natur att söka det perfekta svaret på en enskild fråga, men många marknadsförare skulle tjäna på att gå vidare till nästa. För nyckeln till tillväxt kan aldrig bara vara ett perspektiv på marknadsföring, skriver Resumé Insikts krönikör Erik Modig.


Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktInsikt

Marknadsföring är ingen exakt vetenskap. Anledningen är i huvudsak att marknadsföring sysslar med att försöka påverka en rörlig massa. En sanning i dag betyder inte att det är en sanning i morgon. Vad kunder värdesätter ändras. Det är även så att om ett företag gör riktigt bra marknadsföring så kan den i sig till och med ändra sanningen. Förklarar ett företag tillräckligt bra att deras produkt är bättre så litar många kunder på det.

Det innebär att svar på frågan vad som är den bästa marknadsföringen just nu inte har ett exakt svar. Det finns inget korrekt svar utan det finns bara svar som är mer eller mindre korrekta just nu. Detta gäller såväl kanalval, budskap, drivkrafter, fördelning av budget som distribution. Köper vi den slutsatsen så får det också implikationer på hur vi som marknadsförare måste tänka. Exempelvis bör vi inte alltid sträva efter att hitta en sanning, eller ens det absolut bästa svaret på en enskild fråga. För det kommer näst intill att vara omöjligt och sannolikheten att vi kommer hitta det är lågt och gör vi det så kan det ändras till i morgon. Det blir viktigare att hitta det svar som är mer eller mindre tillräckligt korrekt just nu. Och därefter gå vidare till nästa fråga. Risken att missa en fråga är betydligt större än att bara få ett 90-procentigt svar på en enda fråga. 

Ett konkret exempel. Jag får ofta frågan ”Vad är den bästa attribueringsmodellen?”. Oftast innebär frågan att de redan har en attribueringsmodell som är rätt bra men att de vill ha den perfekta. Där är det viktigt att inse att marginalnyttan med att förbättra modellen är oftast så låg att rätt svar är att nöja sig och gå på nästa fråga.

Ett annat exempel är ”Hur finslipar vi konverteringsgraden på vår hemsida?” Oftast innebär frågan att de redan har en rätt bra konverteringsgrad men att de vill ha den perfekta. Även här är svaret att nöja dig och gå på nästa.

Ett tredje exempel är ”Hur skapar vi en kampanj som skapar buzz?” Oftast är svaret igen att nöja er och kolla på något annat.

Alla dessa frågor är extremt viktiga och har man inget bra svar så är de väldigt relevanta att ställa. Det jag vill poängtera är att tillväxt skapas genom att ha tillräckligt bra svar på många sådana frågor än att gräva väldigt djupt inom en. Såklart ska vi sträva efter bra svar men risken är att om vi strävar efter att besvara en fråga riktigt bra så missar vi att ens tänka på de andra. Jag tycker att jag ser detta allt oftare hos företag. Att de valt en fråga eller perspektiv inom som marknadsföring där de vill hitta det perfekta svaret. Det ligger nog i människans natur att vilja beta av en fråga med det perfekta svaret. Jag tror dock att få marknadsförare har den lyxen och det är inte vägen till tillväxt. Ställ fler frågor och se till att ha svar som är good enough.

Så nu när ni förhoppningsvis får ro att tänka lite extra under sommaren, fokusera inte på hur ni ska skapa den perfekta modellen, hemsidan eller buzzet, utan fundera på vilka frågor som ni har glömt att ställa. 

Erik Modig

Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktInsikt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.