Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Max hållbarhetschef om klimatkommunikation: ”Alla har åsikter”

Publicerad: 11 mars 2021, 08:59

Hållbarhetschefen Max Török.

Foto: Pax Engström Nyström.

Max Burgers har fällts för vilseledande miljöpåståenden men sätter sig alltjämt i sadeln igen och sticker ut hakan med sin klimatkommunikation. I Resumé Insikts podcast berättar hållbarhetschefen Kaj Török om utmaningarna med att snacka hållbarhet – om den svåra balansgång mellan komplex fakta och snitsiga oneliners.


Ämnen i artikeln:

MaxKlimatkrisenHållbarhet

Marknadsförare vill förenkla – experterna vill ha transparens, fakta och balans. Det stod inte minst klart att det finns en krock mellan hållbarhetschefer och marknadschefer när vi i förra veckan pratade med 21 hållbarhetschefer om vad de önskar sig av marknadsförare och kommunikatörer. Det blev en ganska lång önskelista, där ett av råden var att inte överhuvudtaget använda begrepp som ”hållbar”.

LÄS MER: Det hållbara dilemmat: Enkelhet bryter mot lagen – komplexitet når inte fram 

LÄS MER: Önskelista från 21 hållbarhetschefer: Detta måste marknadsförare bli bättre på 

Max Burgare är en av de mest högljudda aktörerna vad gäller hållbarhet i Kommunikationssverige.

– Hållbarhetschefen och marknadschefen - det blir inget bra handslag där. De förstår inte varandra, säger Kaj Török i Resumé Insikts podcast.

– Alla har åsikter. En av de sakerna som vi miljömuppar håller på med är att punktera andras resonemang. Som om vi vore forskare. Det bästa ska inte bli det godas fiende. Vi måste våga prova nya saker och då är man inte klar, men man måste få testa sig fram. Jag tycker det är viktigaste ansvaret för företag är att åtminstone försöka göra något. 

I Resumé Insikts podcast berättar Kaj Török också om:
Varför han inte håller med Reklamombudsmannen om fällningen av Max vilseledande miljöpåstående.
Varför det skär sig mellan hållbarhetschefen och marknadschefen.
Varför han anser att begreppet ”klimatpositiv” är bättre än ”hållbar”.

Lyssna i din poddapp eller här: 

 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

MaxKlimatkrisenHållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.