Resumé insikt
Mediebyråns verklighet – affärsmodellen som gick sönder
Publicerad: 14 januari 2019, 09:00
Affärsmodellen mellan annonsörer och mediebyråer är trasig. Den bör inte lagas. Den bör skrotas och ersättas av en helt ny, skriver MEC:s tidigare vd Daniel Collin. Det här är berättelsen om mediebyråns verklighet och hur det kom sig att affärsmodellen gick sönder.
DC
Daniel Collin
Den här texten om mediebyråernas affärsmodell är ämnad att i stora drag förklara hur det en gång började och varför det sen blev som det blev. Det finns ytterligare många detaljer man kan komplettera artikeln med. En del har jag valt bort för att texten inte ska bli för lång, en del har jag säkert missat att fånga upp. Min förhoppning är att den ska belysa att det varken är mediebyråernas eller annonsörernas fel att man är där man är i sin affärsrelation. Och att den kanske någonstans blir ett frö till ett samtal om en nystart mellan en annonsör och en mediebyrå, med en helt annan affärsmodell.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.