Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Resumé insikt
Publicerad: 14 Januari 2019, 09:00
Affärsmodellen mellan annonsörer och mediebyråer är trasig. Den bör inte lagas. Den bör skrotas och ersättas av en helt ny, skriver MEC:s tidigare vd Daniel Collin. Det här är berättelsen om mediebyråns verklighet och hur det kom sig att affärsmodellen gick sönder.
Ämnen i artikeln:
ByråerDen här texten om mediebyråernas affärsmodell är ämnad att i stora drag förklara hur det en gång började och varför det sen blev som det blev. Det finns ytterligare många detaljer man kan komplettera artikeln med. En del har jag valt bort för att texten inte ska bli för lång, en del har jag säkert missat att fånga upp. Min förhoppning är att den ska belysa att det varken är mediebyråernas eller annonsörernas fel att man är där man är i sin affärsrelation. Och att den kanske någonstans blir ett frö till ett samtal om en nystart mellan en annonsör och en mediebyrå, med en helt annan affärsmodell.
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.
Ämnen i artikeln:
Byråer