Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Premiär för Resumé Analys

Publicerad: 24 februari 2014, 13:34

Fredrik Siljelöf.

Idag är det premiär för nya Resumé Analys. Varje vecka presenterar vi en analys av en bransch och ger dig som läsare fri tillgång till verktyget Brand Xplorer.


Ämnen i artikeln:

Claes de FaireAnalys

Är du marknadschefen som borde differentiera dig tydligare från din närmsta konkurrent genom en miljöinspirerad annons nästa gång? Eller borde du kanske jobba hårdare med din "emotionella koppling" på facebook eller borde du rent av klippa ned ett par kortare versioner av din senaste kampanj för att med högre frekvens kunna nöta in den spontana kännedomen?

På nya Resumé Analys skärskådar vi varje vecka en ny bransch och gör relevant data tillgängligt för dig som läsare.

– Det här är ytterligare ett steg för oss på Resumé att leverera på våra läsarlöften som är nyheter, analys och inspiration. Det här kommer bli ett bra verktyg för marknads- eller produktchefen som vill få en uppfattning om det egna varumärkets position. Jag tror också att det blir perfekt inför en pitch, för att se hur en marknad ser ut. För oss blir det också bra statistik att göra journalistik kring, säger Claes de Faire, chefredaktör på Resumé.

Leverantör av materialet är Xtreme där Fredrik Siljelöf är analyschef:

– Oavsett om du står inför ett stort strategiarbete med ditt varumärke, en liten kampanj eller om du står inför att introducera ett nytt varumärke på marknaden ger Brand Xplorer dig en unik inblick i ditt varumärkes utmaningar. Med några få klick gör du enkelt din egen SWOT analys av det varumärke du är mest intresserad av.

– Vad som differentierar varumärken är naturligtvis olika i olika branscher, Brand Xplorer visar i detalj hur "miljövänligt" ett bilmärke anses eller hur "Serviceinriktad personalen" i en bank uppfattas, varje varumärke differentieras utifrån upp till tio branschunika kommunikativa attribut. Oavsett vilka attribut som är aktuella visar Brand Xplorer tydligt, vilka attribut som många varumärken försöker differentiera sig med och vilka mer "öppna" positioner som finns på marknaden, i många fall blir likheten och behovet av en differentiering mellan en eller två konkurrenter mycket tydlig, säger Fredrik Siljelöf, analyschef på Xtreme.

Redaktör för den nya satsningen är Karl-Johan Byttner.

Läs Claes de Faires ledare om Resumé Analys HÄR.

Branscher i Resumé Analys:

Apotek
Banker
Bensinstationer
Bilar
Bygg & färg (detaljister)
Dagligvarubutiker
Försäkringsbolag
Kläder (detaljister)
Konsumentelektronik (detaljister)
Mobiloperatörer
On-line spel (betting)
Optiker
Resor
Snabbmatsrestauranger
Sport (detaljister)

Ämnen i artikeln:

Claes de FaireAnalys

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.