Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Resumé insikt

Region Stockholm hyrde in pr-konsulter för 27 miljoner – trots sparkrav

Publicerad: 30 Oktober 2020, 07:32

Anställda på Region Stockholms kommunikationsavdelning vittnar om A och B-lag, Donald Trump ville använda skattemedel till att få folk att rösta på honom i presidentvalet och MDC Partners backar i Q3. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MDC partnersRegion StockholmJoe BidenDonald Trump

”Pr-konsulterna ses som ett A-lag, vi som ett B-lag”, säger en av de 27 anställda på Region Stockholms kommunikationsavdelning samtidigt som personen berättar att konsulterna inte bara tas in för att hantera ”när det hettar till” – utan också för att sköta det dagliga arbetet. Det är Expressen som avslöjar hur Region Stockholm i sina köp av pr-tjänster skiljer ut sig från andra myndigheter när det kommer till hur de hanterat coronapandemin. Sedan i fjol har Region Stockholm köpt in pr-tjänster från Gullers Grupp och Quattroporte för 27 miljoner kronor plus moms: 16,7 miljoner har gått till Quattroporte och 10,3 miljoner har gått till Gullers Grupp. I Expressens granskning uppger en pr-konsult att han jobbat 14 timmar per dygn, sju dagar i veckan, för Region Stockholms räkning.

– Vi har ett mer operativt ansvar än vad aktörer på den nationella nivån har. Självklart sätter vi in resurser för att 2,3 miljoner invånare i regionen ska få rätt information. Vi har inte bara tagit in konsulter utan också lånat in resurser från exempelvis polisen och Swedavia. Det är ett unikt historiskt läge där kommunikation är en av de viktigaste åtgärderna för att hindra smittan, säger Katarina Winell, kommunikationsdirektör för Region Stockholm till Expressen.

Donald Trump skulle göra skattefinansierad coronakampanj – uppmanade till röstning på sig själv
Trump-administrationens plan: att spendera 300 miljoner dollar på en skattefinansierad kampanj på temat ”Att hjälpa presidenten kommer att hjälpa landet”. I den skulle en drös kändisar ha ingått. WPP-byrån Burson Cohn & Wolfe ska ha listats som en potentiell leverantör av denna kampanj. Precis som alla som sysslar med influencer marketing ska Trumpadministrationen ha gjort sin läxa när det kommer till att försöka para ihop rätt influencer med rätt varumärke. I planeringsstadiet ska minst 274 potentiella kändisar ha utvärderats där man tittat särskilt på deras åsikter i homosexuellas rättigheter, vapenfrågan och hur de agerade under 2016 års presidentval. Detta skriver Politico.

MDC Partners backar i Q3
Under det tredje kvartalet i år tappade Forsman & Bodenfors ägare MDC Partners 16,4 procent i organiska intäkter. I rena tal innebär det en minskad omsättning från 342,9 till 283,4 miljoner dollar. Det tappet är brantare än till exempel Omnicoms (-11,7 procent), WPP:s (7,6 procent) och IPG:s (-3,7 procent). Detta ska enligt nätverket främst bero på minskade utgifter från kunderna på grund av Covid-19. Under det andra kvartalet i år tappade MDC Partners 26 procent i omsättning. Detta skriver Adweek.

Reklamfria Youtube når 30 miljoner abonnenter
Youtube Premium och Music har nu tillsammans över 30 miljoner användare. Den siffran har ökat från 20 miljoner för något år sedan. Därtill finns det de som har en gratis testperiod på tjänsterna. Räknar man med dem ligger siffran på 35 miljoner abonnenter. Detta berättade Googles ägarbolag Alphabet i samband med att man offentliggjorde sina kvartalssiffror på torsdagskvällen.

Trump och Bidens reklamfokus: Få över latinoväljare
Nu, i valspurten, vänder sig både Donald Trump och Joe Biden till amerikanska latinoväljare. Detta efter att undersökningar visat på att den väljargruppen kan vara avgörande för att vinna valet. För att tala till latinoamerikaner har Trump lanserat en reklamkampanj i Florida, Arizona och Nevada. I budskapet gör han en parallell mellan invandrares drömmar och Trumps svar på coronapandemin. ”I dag avgör vi om vi räddar den amerikanska drömmen eller om vi låter pandemin styra vårt öde”, säger en berättarröst på spanska i en av valfilmerna. Joe Biden å sin sida talar i sin reklamkampanj om att det första han kommer göra som ny president är att tillsätta en insatsgrupp för att hitta föräldrarna till 545 ensamma migrantbarn. Detta skriver Washington Post.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.