Resumé insikt
Reklamtävlingarna sväller – här är det lättast att bli nominerad
Reklamtävlingarnas kostym blir allt större, men antalet inskick minskar. Samtidigt blir det lättare att nomineras: nära hälften av alla inskick nominerades i 100-wattaren 2019, jämfört med 18 procent under 2000. Urvattnat, tycker kritikerna.
Publicerad: 27 november 2019, 15:08
Vem vinner och vem försvinner? Chansen att vinna diffar betydligt från tävling till tävling, visar det sig. Foto: Getty Images.
Kanske är reklamtävlingarnas utformning och existens något som debatteras sedan urminnes tider. Redan år 2000 gick diskussionen om nomineringar varm på byråerna. Trendbrottet på Guldägget var färre bidrag och teorin
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.