Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Reklamtävlingarna sväller – här är det lättast att bli nominerad

Reklamtävlingarna sväller – här är det lättast att bli nominerad

Reklamtävlingarnas kostym blir allt större, men antalet inskick minskar. Samtidigt blir det lättare att nomineras: nära hälften av alla inskick nominerades i 100-wattaren 2019, jämfört med 18 procent under 2000. Urvattnat, tycker kritikerna.

Publicerad: 27 november 2019, 15:08

Ämnen i artikeln:

100-wattarenResumé InsiktDavid OrlicCannes LionsTävlingGuldäggetKartläggningSpinngalanAnalys

Vem vinner och vem försvinner? Chansen att vinna diffar betydligt från tävling till tävling, visar det sig.

Foto: Getty Images.

Kanske är reklamtävlingarnas utformning och existens något som debatteras sedan urminnes tider. Redan år 2000 gick diskussionen om nomineringar varm på byråerna. Trendbrottet på Guldägget var färre bidrag och teorin

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.