Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Resumé insikt

Reklamtrötthet, coronakris och Black Lives Matter – här är Resumé Insikts bästa artiklar 2020

Publicerad: 6 Juli 2020, 11:04

Den första hälften av 2020 har präglats av coronapandemin och Resumé Insikt har undersökt hur krisen slår mot reklam- och kommunikationsbranschen. Men här finns även fördjupningar i reklamtröttheten, annonshaveriet i sociala medier och varumärkens roll i Black Lives Matter-rörelsen – och mycket mer. Här kan du läsa ikapp Resumé Insikts bästa artiklar från våren som har gått.


Ämnen i artikeln:

ByråerSvensk HandelHållbarhetCoronavirusetVarumärkenYougovReklamtrötthetInfluencersBlack Lives MatterRasismKartläggningInstagramFacebook

Resumé Insikt är varumärket för fördjupande journalistik, med affärsnyttiga analyser, granskningar och kartläggningar som rör reklam- och kommunikationsområdet. Om du missat något vi gjort under våren har vi här sammanställt en lista över våra bästa artiklar hittills 2020.

Har du ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här (gratis provprenumeration i 30 dagar). 

Varumärken och Black Lives Matter-rörelsen
Den 2 juni exploderade Instagram av svarta rutor. Ett par veckor senare hade initiativet #blackouttuesday genererat strax över 29 miljoner inlägg på plattformen, varav många kom från varumärken. Vi bestämde oss för att titta på hur det ser ut med mångfalden i kommunikationen hos ett trettiotal av de svenska varumärken som tagit ställning för Black Lives Matter-rörelsen. 

Varumärkena som la upp en svart ruta på Instagram – så vit är deras tidigare kommunikation  
Experterna: Detta krävs för att varumärken ska bli trovärdiga i mångfaldsfrågan
Hon forskar på mångfald i svensk reklam – resultaten visar en överrepresentation av icke-vita

Så påverkas Sveriges varumärke av vår utstickande coronastrategi
Is i hjärtat eller is i magen? Vi ville ta reda på hur den tidigare positiva Sverigebilden utomlands påverkas av Sveriges annorlunda hantering av coronapandemin. Enligt de varumärkesexperter vi pratat med kan Sverigebilden och svenska företag lida allvarlig varumärkesskada, beroende på hur situationen med coronaviruset utvecklar sig. Just nu pekar pilen nedåt och de positiva värden som Sverigebilden bygger på kan raseras. 

Uppdrag rädda Sverigebilden – så ska pr-bolagen skydda landets varumärke från fördärv
Experterna om nattsvarta Sverigebilden: Risk för väldigt allvarlig varumärkesskada
Missa inte poddavsnittet om Sverigebilden i coronakrisen som gästas av James Savage: Omöjligt att kommunicera fram en positiv Sverigebild

Handelns kris i spåren av corona
Konkurser, uppsägningar och utförsäljningar. Covid-19 har skapat katastrofläge för den redan pressade fysiska handeln och värst är det för handeln i de utmanade stadskärnorna. Vi åkte till Eskilstuna för att ta tempen på stadslivet i spåren av corona och pratade med experter för att ta reda på hur situationen kommer att utvecklas. Dessutom tog vi reda på hur handeln kommunicerar för att locka kunderna i krisen och om desperation verkligen är rätt väg att gå. 

Konsumenterna flyr stadskärnan – är corona dödsstöten?
En stadskärna i fritt fall – Eskilstuna kämpar för överlevnad
Så kommunicerar en handel i kris – är desperation vägen till kundras hjärtan?

Reseindustrin i coronakrisen
Resebranschens stålbad gör att marknadsföringen uteblir. Men det spelar ingen roll, visar det sig. När vi gick igenom Yougovs varumärkesmätningar stod en sak klart: Varumärkena inom industrin är mer omtyckta nu än innan coronapandemin. Dilemmat är bara att ingen kan konsumera, men om vågen håller i sig går resebranschen en ljus framtid till mötes.

Utlandssemestern inställd – då rusar resebranschen i popularitet
Resebranschen 2.0 – så ska marknadsföring vända den ekonomiska katastrofen

Framtidssäkra din verksamhet med vår Corona cleaning list
Damma bort det som inte funkar och gör plats för någonting nytt. Coronapandemin har gjort det viktigare än någonsin att kapa kostnader. Vi vände oss till experterna för att ta reda på hur byråer och marknadsavdelningar kan se över sina strategier för att spara pengar i krisen.

Corona cleaning list: så bör branschen strukturera om för att kapa kostnader
Cheferna som lyckades parera förra lågkonjunkturen: här är deras främsta lärdomar och spartips

Annonsintressen i sociala medier
Annonserna i sociala medier styrs bland annat av intressen som techbolagen bestämt att vi som användare har. Med hjälp av denna targeting tjänar jättarna miljardbelopp på reklamintäkter. Men hur är det med relevansen egentligen? Vi kartlade intressena i våra sociala kanaler – mindre än hälften stämmer överens med vår självbild.

Nunna, påskhare och japanese hiphop – här är våra bisarra intressen enligt Facebook
Sociala medierna skjuter fel varannan gång – här är problemen med intressestyrning
Missa inte poddavsnittet om annonsintressen som gästas av Daniel Collin: Varannan gång gissar plattformarna fel på våra annonsintressen: ”Man blir lurad!” 

Kartläggning: Så har social hållbarhet exploderat
I går ville alla prata om miljö. Sen kom coronapandemin och nu är det viktigaste att visa upp sig som en ansvarstagande samhällsaktör. Finns det en risk med att hastigt skifta syfte? Vi kartlade 2343 sociala medier-inlägg av 70 gröna varumärken och kunde konstatera att miljön har fått tuff konkurrens av social omtanke.

Från hållbarhet till omtänksamhet – så har 70 gröna varumärken skiftat fokus
Fem case som sätter fingret på trenden – här är deras strategier för socialt ansvarstagande
Riskerna med social hållbarhet – därför skulle många må bra av att pausa snacket
Missa inte poddavsnittet om social hållbarhet som gästas av Niklas Turner Olovzon: Vi sitter alla i samma båt – nej tack till klyschorna i coronareklamen

Reklamtröttheten
Vi bestämde oss för att en gång för alla ta ett samlat grepp om en av branschens mest brännande frågor: Reklamtröttheten. Resultatet hittar du nedan. 

Kartläggning: Här är diskrepansen mellan folkets och branschens favoritreklam
Därför skiljer sig synen på reklam mellan branschen och folket
Larmet inifrån branschen: Hälften av kreatörerna är trötta på reklam
Reklamtröttheten bland kreatörer stor – här är åtgärderna som kan stoppa utvecklingen

Byråkonkurser och nykomlingar
Det skedde fler konkurser 2019 än under finanskrisen 2009. Det är många livsverk som slutat i en konkursansökan. Vi tog reda på faktorerna bakom och vilka lärdomar som dragits av dem. 

Här är byråkonkurserna i fjol – därför gick verksamheterna i stöpet
Rekord i konkurser inför stundande lågkonjunktur – experterna tipsar om hur man ställer om
4 case: Uppstickarbyråerna som hoppas förändra branschen

Den generiska bilreklamen
Bilindustrin är en av de branscher som spenderar mest på reklam och ironiskt nog blir den branschen ofta anklagad för att göra de tråkigaste annonserna. Vi gav oss ut på stan för att en gång för alla få svar på frågan: är bilreklamen generisk? – Helt intetsägande – slätstruket, sade flera av de vi mötte. 

Test på stan – endast 62 av 318 gissar rätt på reklamen: ”intetsägande”
Träffsäker bilreklam genom åren – därför sticker den inte ut idag
Annonsörerna kluvna till reklamtestet: ”Vi jobbar på ny strategi för att sticka ut”
Missa inte poddavsnittet om bilreklamen som gästas av Jesper Albansson: ”Ibland kan man köra cowboystilen och freestyla lite” 

Annonshaveriet
Annonsörer lägger miljarder på Facebook och Instagram. Men när vi säger att vi inte vill se annonserna mer dyker de ändå upp igen och igen – och igen. Vi blir reklamtrötta – och annonspengarna åker i sjön. Här är Facebook-annonserna i praktiken.

Vi blockade 300 annonser på Instagram – därför dyker de upp igen och igen
Experterna besvikna på Facebook: ”Driver på reklamtröttheten”
Facebook om annonshaveriet: Därför får ni liknande annonser igen
Missa inte poddavsnittet om annonshaveriet som gästas av Nils Andersson Wimby: Sluta se digital annonsering som ett universalmedel

Framtidens förpackningsdesign
Det är dags att gå från att designa snygga förpackningar till att ta klimatfrågan på allvar i alla led. Hur ska designbyråer och andra marknadsförare anpassa sig till det nya klimatet? Det bestämde vi oss för att ta reda på. 

Carlsberg och Garant: Så ska vi skapa framtidens förpackningsdesign
Test: Hur ska man kommunicera hållbarhet med över 50 procent plast?
Greta, cirkulär ekonomi och ny teknik – så kan marknadsförare tänka mer hållbart
Slut på inspiration? Här är 10 exempel på framtidens förpackningar

Missa inte heller...

Pengarna i gravidnischen – från influencers till äggfrysning
Den ultimata guiden till kreativt innehåll på Tiktok
Åtta påståenden – här är de vitt skilda teorierna om framtiden efter corona
Här är strategierna bakom det senaste årets mest omtalade kampanjer
Kina återgår till det normala – så har marknadsföringen påverkats av coronaviruset
Ton, tajming och framtid: Planners om hur du optimerar marknadsföringen under corona
Är vi mottagliga för reklam under kris?
”Tappat 99 procent av kunderna” – så påverkas influencers av coronaviruset
Bolagen som gynnas av corona: alla ökar försäljning – men marknadsföringen ökar inte
Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörerna ska följa nya reglerna
Konkurrerande varumärken hos influencers drar ner effekten
Vi kartlägger 700 reklamkampanjer: syftesdrivet backar – är humorn på väg tillbaka?

Fler avsnitt av Insiktspodden:

Helena Westin: ”Byråerna som fuskar är tjuvar!”
David Orlic om hur byråmodellen hotas från alla håll – och SAS-krisen
Guldäggsordföranden: Den svenska reklamen har blivit skrajsen
Burger Kings vd talar ut om mögliga burgaren: ”Alla tog det inte så bra internt...”

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.