Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Resumé insikt
Publicerad: 6 Juli 2020, 11:04
Den första hälften av 2020 har präglats av coronapandemin och Resumé Insikt har undersökt hur krisen slår mot reklam- och kommunikationsbranschen. Men här finns även fördjupningar i reklamtröttheten, annonshaveriet i sociala medier och varumärkens roll i Black Lives Matter-rörelsen – och mycket mer. Här kan du läsa ikapp Resumé Insikts bästa artiklar från våren som har gått.
Ämnen i artikeln:
ByråerSvensk HandelHållbarhetCoronavirusetVarumärkenYougovReklamtrötthetInfluencersBlack Lives MatterRasismKartläggningInstagramFacebookResumé Insikt är varumärket för fördjupande journalistik, med affärsnyttiga analyser, granskningar och kartläggningar som rör reklam- och kommunikationsområdet. Om du missat något vi gjort under våren har vi här sammanställt en lista över våra bästa artiklar hittills 2020.
Har du ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här (gratis provprenumeration i 30 dagar).
Varumärken och Black Lives Matter-rörelsen
Den 2 juni exploderade Instagram av svarta rutor. Ett par veckor senare hade initiativet #blackouttuesday genererat strax över 29 miljoner inlägg på plattformen, varav många kom från varumärken. Vi bestämde oss för att titta på hur det ser ut med mångfalden i kommunikationen hos ett trettiotal av de svenska varumärken som tagit ställning för Black Lives Matter-rörelsen.
Så påverkas Sveriges varumärke av vår utstickande coronastrategi
Is i hjärtat eller is i magen? Vi ville ta reda på hur den tidigare positiva Sverigebilden utomlands påverkas av Sveriges annorlunda hantering av coronapandemin. Enligt de varumärkesexperter vi pratat med kan Sverigebilden och svenska företag lida allvarlig varumärkesskada, beroende på hur situationen med coronaviruset utvecklar sig. Just nu pekar pilen nedåt och de positiva värden som Sverigebilden bygger på kan raseras.
Handelns kris i spåren av corona
Konkurser, uppsägningar och utförsäljningar. Covid-19 har skapat katastrofläge för den redan pressade fysiska handeln och värst är det för handeln i de utmanade stadskärnorna. Vi åkte till Eskilstuna för att ta tempen på stadslivet i spåren av corona och pratade med experter för att ta reda på hur situationen kommer att utvecklas. Dessutom tog vi reda på hur handeln kommunicerar för att locka kunderna i krisen och om desperation verkligen är rätt väg att gå.
Reseindustrin i coronakrisen
Resebranschens stålbad gör att marknadsföringen uteblir. Men det spelar ingen roll, visar det sig. När vi gick igenom Yougovs varumärkesmätningar stod en sak klart: Varumärkena inom industrin är mer omtyckta nu än innan coronapandemin. Dilemmat är bara att ingen kan konsumera, men om vågen håller i sig går resebranschen en ljus framtid till mötes.
Framtidssäkra din verksamhet med vår Corona cleaning list
Damma bort det som inte funkar och gör plats för någonting nytt. Coronapandemin har gjort det viktigare än någonsin att kapa kostnader. Vi vände oss till experterna för att ta reda på hur byråer och marknadsavdelningar kan se över sina strategier för att spara pengar i krisen.
Annonsintressen i sociala medier
Annonserna i sociala medier styrs bland annat av intressen som techbolagen bestämt att vi som användare har. Med hjälp av denna targeting tjänar jättarna miljardbelopp på reklamintäkter. Men hur är det med relevansen egentligen? Vi kartlade intressena i våra sociala kanaler – mindre än hälften stämmer överens med vår självbild.
Kartläggning: Så har social hållbarhet exploderat
I går ville alla prata om miljö. Sen kom coronapandemin och nu är det viktigaste att visa upp sig som en ansvarstagande samhällsaktör. Finns det en risk med att hastigt skifta syfte? Vi kartlade 2343 sociala medier-inlägg av 70 gröna varumärken och kunde konstatera att miljön har fått tuff konkurrens av social omtanke.
Reklamtröttheten
Vi bestämde oss för att en gång för alla ta ett samlat grepp om en av branschens mest brännande frågor: Reklamtröttheten. Resultatet hittar du nedan.
Byråkonkurser och nykomlingar
Det skedde fler konkurser 2019 än under finanskrisen 2009. Det är många livsverk som slutat i en konkursansökan. Vi tog reda på faktorerna bakom och vilka lärdomar som dragits av dem.
Den generiska bilreklamen
Bilindustrin är en av de branscher som spenderar mest på reklam och ironiskt nog blir den branschen ofta anklagad för att göra de tråkigaste annonserna. Vi gav oss ut på stan för att en gång för alla få svar på frågan: är bilreklamen generisk? – Helt intetsägande – slätstruket, sade flera av de vi mötte.
Annonshaveriet
Annonsörer lägger miljarder på Facebook och Instagram. Men när vi säger att vi inte vill se annonserna mer dyker de ändå upp igen och igen – och igen. Vi blir reklamtrötta – och annonspengarna åker i sjön. Här är Facebook-annonserna i praktiken.
Framtidens förpackningsdesign
Det är dags att gå från att designa snygga förpackningar till att ta klimatfrågan på allvar i alla led. Hur ska designbyråer och andra marknadsförare anpassa sig till det nya klimatet? Det bestämde vi oss för att ta reda på.
Missa inte heller...
Fler avsnitt av Insiktspodden: