Resumé insikt
Så drabbas barnen av den problematiska reklamen i sociala medier: Kan bryta mot barnkonventionen
Vad får det för konsekvenser att direkta köpuppmaningar och reklam som är problematisk ur etisk synpunkt flödar i barns sociala medier? Vi pratar med professorn Helena Sandberg och digitalexperten Gustav Martner, som båda pekar på att situationen riskerar att stå i strid med barnkonventionen. ”De långsiktiga konsekvenserna som jag kan se är att de riskerar att tappa tro på vuxensamhället”, säger Helena Sandberg.
Publicerad: 19 augusti 2020, 12:09
Gustav Martner, expert på digitala medier och Helena Sandberg, professor i medie- och kommunikationsvetenskap verksam vid Högskolan i Halmstad och Lunds universitet.
Foto: Peter Nilsson / Dan Bergmark
För att ta reda på vilka typer av kommersiella budskap som barn under 18 år utsätts för i sociala medier i dag wallraffade vi som 13- och 17-åringar på Facebook,
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.