Resumé insikt
Så kan marknadsförare använda nostalgi för att förtrolla
Netflix-succén Stranger things har inte bara kastat ett gäng barnskådespelare in i rampljuset, utan också fört upp 80-talsdängan ”Running up that hill” på topplistor världen över. Anledningen stavas nostalgi. Hur kan marknadsförare använda sig av det? Det resonerar Jacob Östberg och Benjamin Hartmann om i veckans krönika.
Publicerad: 14 september 2022, 12:05
Kate Bushs comeback till topplistorna kan förklaras av nostalgi och förtrollning. Det kan även marknadsförare dra nytta av. Foto: Netflix / Kate Bush. Illustration: Tom Fägrell
”Running up that Hill” med Kate Bush och ”Master of Puppets” med Metallica må förvisso vara fantastiska låtar, men ändå har inte många utanför den omedelbara skaran av hängivna fans
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.