Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Så kan svenska annonsörernas samarbeten med barninfluencers trigga grooming

Så kan svenska annonsörernas samarbeten med barninfluencers trigga grooming

Nu höjs kritiska röster kring hur barn exploateras i jakten på konverteringar. Både beträffande marknadsföringslagen men också vad gäller riskerna för grooming. Samarbeten med stora svenska varumärken kallas nu ”en drömsituation för groomare”: ”Jag vill inte ens ha de här bilderna som ni skickat till mig som exempel på min dator, i pedofilernas ögon är det här porr”, säger Sven Å Christianson som har forskat på grooming på nätet.

Publicerad: 28 januari 2021, 10:42

Ämnen i artikeln:

Influencer marketingInfluencersHedvig Hagwall BrucknerKING

Flickan på bilden har inget med texten att göra.

Foto: Getty Images.

Under de senaste åren har sociala mediers popularitet exploderat. Vi ser ständigt hur nya kanaler växer fram, kanaler dit framför allt barn hittar allra först. För pedofiler har kontakten i

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.