Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Resumé insikt

Så smart (eller osmart) är det att likna marknadsledaren – och här går gränsen för plagiat

Så smart (eller osmart) är det att likna marknadsledaren – och här går gränsen för plagiat

Att efterlikna marknadsledaren är inte ovanligt – oavsett om det handlar om produktdesign, kommunikation eller färgsättningar. Men hur mycket får man inspireras utan att man passerar gränsen för plagiat? Bryr sig konsumenten överhuvudtaget? Och är det strategiskt smart att följa John? Vi har vänt oss till jurister och varumärkesexperter för att få svar.

Publicerad: 11 November 2020, 14:22

Ämnen i artikeln:

VolvoVarumärkesstrategiDesignMats GeorgsonICAPlagiatJuridikKlarnaOatly

Cecila Torelm Tornberg, advokat, Mats Georgson, varumärkeskonsult och Marie Wollbeck, creative director, reder ut som var gränsen går mellan inspiration och plagiat i varumärkesvärlden.

Håkan Hellström är kanske den inom den svenska kultursektorn som varit föremål för flest diskussioner och anklagelser om plagiat de senaste åren. Han är en artist som ständigt använder andra

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.