Resumé insikt
Så smart (eller osmart) är det att likna marknadsledaren – och här går gränsen för plagiat
Så smart (eller osmart) är det att likna marknadsledaren – och här går gränsen för plagiat
Att efterlikna marknadsledaren är inte ovanligt – oavsett om det handlar om produktdesign, kommunikation eller färgsättningar. Men hur mycket får man inspireras utan att man passerar gränsen för plagiat? Bryr sig konsumenten överhuvudtaget? Och är det strategiskt smart att följa John? Vi har vänt oss till jurister och varumärkesexperter för att få svar.
Publicerad: 11 november 2020, 14:22
Cecila Torelm Tornberg, advokat, Mats Georgson, varumärkeskonsult och Marie Wollbeck, creative director, reder ut var gränsen går mellan inspiration och plagiat i varumärkesvärlden.
Håkan Hellström är kanske den inom den svenska kultursektorn som varit föremål för flest diskussioner och anklagelser om plagiat de senaste åren. Han är en artist som ständigt använder andra
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.