måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Så smart (eller osmart) är det att likna marknadsledaren – och här går gränsen för plagiat

Så smart (eller osmart) är det att likna marknadsledaren – och här går gränsen för plagiat

Att efterlikna marknadsledaren är inte ovanligt – oavsett om det handlar om produktdesign, kommunikation eller färgsättningar. Men hur mycket får man inspireras utan att man passerar gränsen för plagiat? Bryr sig konsumenten överhuvudtaget? Och är det strategiskt smart att följa John? Vi har vänt oss till jurister och varumärkesexperter för att få svar.

Publicerad: 11 november 2020, 14:22

Ämnen i artikeln:

VolvoVarumärkesstrategiDesignMats GeorgsonIcaPlagiatJuridikKlarnaOatly

Cecila Torelm Tornberg, advokat, Mats Georgson, varumärkeskonsult och Marie Wollbeck, creative director, reder ut var gränsen går mellan inspiration och plagiat i varumärkesvärlden.

Håkan Hellström är kanske den inom den svenska kultursektorn som varit föremål för flest diskussioner och anklagelser om plagiat de senaste åren. Han är en artist som ständigt använder andra

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Nya Resumé 2023 - magasin med dubbelt antal sidor, mer inspiration och fördjupning i coffeetable format
Nytt veckobrev för alla prenumeranter med ännu mer fokus på snabb omvärldsbevakning
Exklusivt analysbrev med kartläggningar, granskningar & insikter
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll på resume.se

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev