Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Resumé insikt

Samuel Garlöv: ”Varumärkens vanligaste misstag”

Publicerad: 15 Januari 2020, 12:36

Samuel Garlöv är creative director på JMWGolin.

Foto: Press

Varför publicerar varumärken exakt samma innehåll i alla kanaler? Det undrar JMWGolins creative director Samuel Garlöv i veckans spaning, som även tror att vi kommer få se mer humor i reklamen.


Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktSamuel GarlövJMWGolin

Nämn ett kommunikationsprojekt som du tycker är intressant just nu och inspireras av?
– Nyligen släpptes Oscarsnomineringarna och filmen ”Hair Love” blev nominerad i kategorin bästa animerade kortfilm. En fin liten film som handlar om en pappa som försöker få fason på sin dotters hår. Det som är spännande med filmen är att den har fått hjälp med finansiering från Dove i vad som nog är en del i deras strategi att förbättra arbetet med mångfald och inkludering. Oscarsnominerat content, inte varje dag man ser det.

Vilket kommunikationsprojekt eller område har utrymme att utvecklas?
– Trots att det är år 2020 så är det fortfarande många varumärken som inte använder egna kanaler och sociala medier till sin fulla potential. Ett vanligt misstag, som många fortfarande gör, är att publicera exakt samma innehåll i samma format i alla kanaler. Fler borde lära sig av sina egna följare, studera respektive kanals tonalitet och kultur och skapa utifrån det. Sen läser jag även många modemagasin och har i många år slagits av hur trista alla modevarumärken är i sin annonsering. Det är mest omöjliga bilder och oerhört lite förmedling av den känsla som kläder förmedlar för många. Här känns det som det finns gott om utrymme att göra nytt.  

Trend inom kommunikation som är spännande just nu?
– Det är inte alltid en munter bild som målas upp av världen för tillfället. Och ur det tror jag vi kommer få se fler och fler kampanjer som sprider glädje, både genom garv, men också då de hjälper till att lösa problem och verkligen förändra något.

Insikter från projekt som du gjort nyligen?
– Det är ju gamla sanningar men som ofta glöms bort, så jag säger: våga snäva av målgrupp och budskap. Det går inte att säga allt till alla. Då blir det mellanmjölkigt. Lyckas du sen kombinera och tajma det med en relevant omvärldshändelse så har du receptet för att få förtjänad uppmärksamhet för din kommunikation.

Från vilka sajter hämtar du inspiration till ditt arbete?
– Jag tycker Muse by Clio är toppen för inspiration om nya kampanjer. Nu är inte det en sajt men New York Times The Daily podcast är alltid en bra start på dagen. Sen älskar jag att kolla filmtrailers så jag är ofta inne på Moviezine eller trailers.apple.com vilket ger mig energi.  

Nämn tre appar du inte kan leva utan?
– De jag använder mest är nog Acast, Avanza, Outlook och så dagisappen Tyra. Den sistnämnda är fantastisk i sin enkelhet. Via den följer jag mina barns framfart på förskolan. En riktig humörhöjare när personalen lägger upp bilder från dagen och man själv sitter och stirrar sig blind på flödesscheman i Powerpoint.

Samuel Garlövs hemskärm.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.