Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Resumé insikt

SD växlar upp sin digitala strategi – sjösätter nytt tv-projekt

Publicerad: 19 November 2020, 06:44

SD-kanalen Riks.

Sverigedemokraterna lanserar tv-kanalen Riks, Youtube har börjat med reklam i små kanaler och Greenpeace uppmanar till bojkott mot vad de kallar ”hycklande” företag på Black Friday. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SverigedemokaternaJoakim WallersteinFacebookYoutubeBrand SafetyGreenpeaceGustav MartnerBlack Friday

Riks heter Sverigedemokraternas nya tv-kanal som finns på Youtube och den egna sajten Riks.se. Formatet ska växa fram utifrån vad som funkar och inte. Till en början kommer det dock bestå av att ett antal personer diskuterar en för SD intressant fråga. Igår var exempelvis ”Villkorligt frigiven begick en våldtäkt” temat, där en panel bestående av SD-sympatisörer diskuterade frågan. Det är Sverigedemokraternas bolag Samtid & Framtid som äger den nya tv-kanalen, samma bolag som ger ut tidningen Samtiden. De båda mediekanalerna har också samme ansvarige utgivare, Dick Erixon. Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning, under ledning av partiets kommunikationschef Joakim Wallerstein, kommer ”i hög grad” vara inblandad i tv-projektet. Det skriver Dagens Opinion. Sverigedemokraterna har en historia av att vara duktig på digital kommunikation. Det är exempelvis det parti som har överlägset flest följare i digitala kanaler. Hittills har dock succén på Youtube uteblivit. På två dygn har det enda klipp som laddats upp på Riks-kanalen 148 visningar. Själva kanalen i sig har 34 prenumeranter.

Youtube har börjat med reklam i små kanaler
Hittills har små användare och kanaler med få prenumeranter på Youtube varit fria från reklam. Men det har det blivit ändring på. Nu ska reklamen rulla även här, vilket väckt en del irritation från de små kanalerna. Det blir nämligen inga intäkter för dem, eftersom de är för små för att klassificera sig för Youtubes partnerprogram som kräver ett minimum av 1000 prenumeranter. Enligt The Verge, som skriver om nyheten, ska reklam även hos de små kontona undantas sådana med känsliga ämnen. Historiskt har Youtube dock haft en hel del problem med brand safety. När Resumé Insikt så sent som förra året exempelvis kartlade var svenska annonsörer visades på plattformen, upptäckte vi att deras annonser rullade intill videor med knark, vapen och vit makt. 

Karleby stads språkmiss – kok blev kuk
När finlandssvenska Karleby stad ville marknadsföra sig till barn la man ut en söt säl med vad man tänkte var texten Kok kola. Det var bara det att man också valde att byta ut o:ena till hjärtan, vilket fick budskapet att läsas som något helt annat. Bilden spreds snabbt i sociala medier och stadens marknadsavdelning valde att snabbt ta bort bilden från sina kanaler under tisdag kväll. Stadens fullmäktigeordförande Tiina Isolatus tar det hela med ro och menar att all publicitet är bra publicitet: ”Sällan har vi på en kväll kommit med i rikstäckande nyheter och till exempel i André Wickströms flöda i sociala medier”, säger hon till Yle.

Greenpeace: ”Black Friday avslöjar företagens hyckleri”
Gustav Martner,
ansvarig för reklam och marknadsrättsfrågor på Greenpeace, skriver i en debattartikel i Aftonbladet att Black Friday avslöjar företagens hyckleri i hållbarhetsfrågan. 

”I ena änden står företagens hållbarhetschef och gör pr-löften om företagets framtida klimatneutralitet år 20-någonting, i andra änden står företagets vd och lovar ägarna att slå förra årets försäljningsrekord.

Det skapar en situation där samma företag som lovar att rädda världen samtidigt erbjuder ”extra-pryl-på-köpet”, ”köp-tre-betala-för-två” och ”köp-nu-betala-sen”. Det är inte en rimlig ordning, det är hyckleri”, skriver han bland annat. I debattartikeln uppmanar han konsumenterna till att bojkotta de företag som han menar hycklar i klimatfrågan.

Facebook experimenterar med ny app
E-gg heter den nya app som hjälper användarna att skapa ett form av webbaserat kollage av sina favoritsaker. Denna app gör sedan kollagen tillgängliga för allmänheten via en URL. Appen har lanserats i USA och är skapad av Facebooks experimentgrupp New Product Experimentation. Hittills har ingen av Facebooks experiment blivit någon nämnvärd succé. Det poängterar sajten Social Media Today, som också skriver om nyheten.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.