Det investeras mer än någonsin i influencer marketing. Men majoriteten av nätverken lyckas fortfarande inte uppvisa vinst. Bianca Ingrosso, Anis Don Demina och Therese Lindgren finns representerade på nätverk som alla går minus eller visar ett nollresultat.
Foto: Pressbilder. Bilden är ett montage.
Sju orsaker till att influencernätverken (återigen) blöder pengar
Nej – det var ingen nystartsfas. Många år in i framväxten av influencer marketing visar nätverken fortfarande minusresultat. Resumé analyserar de främsta orsakerna till det.
✔ Nyckeltalen – bolag för bolag.
✔ Rakettillväxten för uppstickarnätverket.
✔ Nätverkens (brist på) uspar.
Yasmine Winberg
Enligt en prognos från IRM ska influencer marketing ha omsatt 1,5 miljarder kronor på den svenska marknaden 2022. Eftersom mätningen bygger på självrapportering ska siffran tas med en rejäl nypa
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.