Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag15.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Resumé insikt

Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörer ska följa reglerna

Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörer ska följa reglerna

Smygreklamen flödar fortfarande i sociala medier. Vi har gjort en granskning av 100 influencers på Instagram och trots ytterligare en dom och KO:s nya vägledning gör nästan hälften fel – även de med miljontals följare. Annonsörerna skyller på andra i ansvarsfrågan och influencern Anitha Clemence vill se ytterligare åtstramning av regelverket.

Publicerad: 4 Mars 2020, 15:01

Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenNa-kdResumé InsiktLykoKonsumentombudsmannenInfluencersReklamKlarnaAnnonsörerKonsumentverketAnnonsAnitha ClemenceInfluencerVarumärkenInfluencer marketingSmygreklamDigital

37 av 100 influencers märkte fel.

Foto: Montage

Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump är ett omständligt namn på en märkvärdig flicka. Pippis mamma är i himlen och hennes pappa lever på Kurrekurreduttön i Söderhavet. Så Pippi är

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Du har möjlighet att säga upp prenumerationen när du vill under de första 30 dagarna. Därefter övergår den till en 12 månaders prenumeration med allt vårt digitala material och magasin för 5995 kr/år (ex. moms).

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.