Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Starka reaktioner på Resumés granskning: ”Ska säga upp min prenumeration”

Publicerad: 3 februari 2022, 12:43

I flera stora Facebook-grupper om skönhetsboxarna Glossybox och Goodiebox riktar medlemmarna ilska mot företagen.


Ämnen i artikeln:

GlossyboxSkönhetsboxarGranskning

I går kunde Resumé rapportera om att företag som Glossybox och Goodiebox riskerar att bryta mot marknadsföringslagen. Boxarna marknadsförs med att kunderna får produkter till ett värde av flera hundra kronor, men värdet är ofta beräknat på priser som aldrig är aktuella. Många av produkterna som marknadsförs som exklusiva kommer dessutom från brevlådeföretag som aldrig säljer produkterna någon annanstans än via just skönhetsboxar. När dermatologen Johanna Gillbro tittade på tre produkter från varumärkena Symbiosis, Avant och Able Skincare menade hon att man på Apoteket kan hitta bättre produkter för 100 kronor. Alla tre varumärkens produkter har en påstådd prislapp på över 1000 kronor. Omkring hälften av produkternas ingredienslistor består av tillsatser som konserveringsmedel och färgämnen.

– De aktiva ämnena har extremt låg koncentration. Vad som sticker ut med produkterna är att det är så mycket tillsatser. Huden vill egentligen inte släppa igenom någonting och när det är så många olika ämnen i en produkt så ökar det risken för en allergisk reaktion, berättade Johanna Gillbro.

LÄS MER: Granskning: Bluffen – så luras unga tjejer av skönhetsboxarna
LÄS MER: Bolagen försvarar uppblåsta priserna: ”Vi har revolutionerande formulas”

Publiceringen har i Glossybox-grupper lett till starka reaktioner. I grupperna diskuteras vanligtvis de produkter som kommer i de månatliga boxarna, många säljer även vidare de produkter de inte vill ha. Ett par av grupperna har närmare 10 000 medlemmar.

Flera medlemmar skriver att de nu kommer att säga upp sina prenumerationer på grund av uppgifterna. Andra att de fått allergiska reaktioner från Avant, Symbiosis och Able samt att de nu kommer rensa sina badrumsskåp från varumärkena. Många är därtill inte förvånade över uppgifterna då de själva funderat över till synes okända varumärken med produkter för över tusen kronor.

Några av reaktionerna från prenumeranterna lyder:

”Det förklarar ju varför Avants nattkräm och Ables nattkräm luktar EXAKT likadant. Det har jag funderat på. Nu åker alla dessa märken i sopkorgen och jag säger upp min goodiebox”

”Jag har verkligen funderat över hur vissa märken har så högt pris och inte alls känns lyxiga eller motsvarande effektiva jämfört med märken som är billigare. De kan tex ha en ”väl” stark/illa vald doft eller ha billig konsistens osv.”

”Riktigt jävla illa.. ska gå igenom mina produkter”

”Oj, det var nog värre än man trodde”

”Så besviken. Fått flera såna produkter i Goodieboxen. Nu säger jag upp den!”

”Jag avslutade min goodiebox när de började ta in Avant och symbiosis. De höjde nämligen priset i samband med att de började ta in dessa produkter. Då hade jag redan fått reda på scammen via grävet på reddit bland annat. Jag skrev även till goodiebox om detta men fick inget svar. Många små okända märken i goodiebox är fortfarande trovärdiga och bra, men jag tycker kunden har rätt att få all information när man köper en vara eller tjänst.”

”Väldigt bra att du delade med dig av detta! Tack, har en paus nu från Glossybox men jag tänker inte starta upp en prenumeration igen. Fan så sur man blir.”

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.