Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Stendahls nya chefsduo: ”SBAB skapar en kändisvärld som för mig bara känns osympatisk”

Publicerad: 20 april 2022, 12:32

Elin Falkman och Karin Andersson är relativt färska i sina roller som ansvariga för Stendahls copywriters och art directors. Här delar de med sin av sina spaningar för Resumé.


Ämnen i artikeln:

StendahlsKreativitet

Elin Falkman, head of copywriters, Stendahls

Nämn ett eller flera kommunikationsprojekt som ni tycker är intressant just nu?
– Tycker verkligen om Åkestam Holsts arbete för Ikea. Det finns en värme och igenkänning i det som jag tycker är fint. Det är inget nytt grepp, men ändå skickligt att skapa trovärdiga berättelser där produkterna bygger stämningen, inte historien.

Vilket kommunikationsprojekt eller kampanj har utrymme att utvecklas?
– Gudrun Sjödéns rasistiska uttalanden och sätt att behandla sina anställda känns väldigt omodernt. Det blir ett stort glapp mellan företagskulturen och sättet att marknadsföra sina produkter, det känns ohederligt.

Trend inom kommunikation som är spännande just nu?
Det finns en vilja att göra gott, det har vi inte minst sett i och med kriget i Ukraina. Många inom vår bransch har gått samman och använt sina yrkeskunskaper till att göra världen till en bättre plats. Vi har generation Z att tacka för mycket, det kommer synas i kommunikation framöver.

Insikter från ett kommunikationsprojekt som ni gjort nyligen?
– Jag jobbar mycket med B2B och det är kul att se att hur mycket emotionell reklam som görs inom den kundgruppen just nu. Det finns en stark önskan att beröra i stället för att informera, det gör det möjligt att skapa mycket bättre kommunikation.

Fem sajter som ni hämtar information och inspiration från för ditt arbete?
– Jag gillar att Wallraffa mina kunders kunder och vill vara där de är, höra hur de pratar och se vad de delar och gillar, där hittar jag min inspiration. Twitter och obskyra forum är mina favoritplatser.

Tre appar ni inte kan leva utan?
Sveriges Radio
Twitter
Swish

 

Karin Andresson, head of art- & creative directors Stendahls

Nämn ett eller flera kommunikationsprojekt som ni tycker är intressant just nu?
Det är fint när präktiga produkter framställs emotionellt och vackert. I B2B finns trenden tydligt, men om man ska ta ett B2C exempel skulle det kunna vara Grumme tvättsåpa som kommer tillbaka till platsen från en äldre reklamfilm. Tycker att den klarar att kommunicera grönt trovärdigt i en tid när alla varumärken oavsett bransch och målgrupp är väldigt angelägna om att framhålla just hållbara, miljövänliga värden.

Vilket kommunikationsprojekt eller kampanj har utrymme att utvecklas?
SBAB skapar en kändisvärld som för mig bara känns osympatisk. Synd på så många rara ärtor.

Trend inom kommunikation som är spännande just nu?
Det är ju valår – sällan har man väl en så bred målgrupp och jag ser fram emot att se hur partierna framställer sig i dessa ovanliga tider. Även deras strategier kring media.

Insikter från kommunikationsprojekt som ni gjort nyligen?
Att mitt jobb brukar bestå av både ångest och eufori. I den ordningen.

Fem sajter som ni hämtar information och inspiration från för ditt arbete?
Büro Destruct
Béhance
Pinterest
Edelkoort
Where they create

Tre appar ni inte kan leva utan?
Spotify
Omni
Instagram

Ämnen i artikeln:

StendahlsKreativitet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.