Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Resumé insikt

Stor kartläggning – så mycket mer exponeras kvinnokroppen hos svenska e-handlare: “Befängt!”

Stor kartläggning – så mycket mer exponeras kvinnokroppen hos svenska e-handlare: “Befängt!”

E-handeln exploderar – men vad är det för verklighet kunderna möts av i webbshoppen? Resumé Insikt har tittat på hur kvinnor respektive män porträtteras hos 15 e-handlare i Sverige. Vi kan konstatera att kvinnliga kroppar förekommer i betydligt högre utsträckning än manliga – en skevhet som branschens jämställdhetsexperter reagerar kraftigt på.

Publicerad: 25 November 2020, 11:22

Ämnen i artikeln:

E-handelChristina KnightAmanda OxellDaniel VaccinoJämställdhetSexismNelly.comCalvin Klein

Så här olika säljs underkläder till kvinnor respektive män i näthandlaren Nellys webbshop. Bilden är dock ett montage av fyra exempel från respektive köns sida för underkläder.

Montage: Yasmine Winberg.

Kvinnor är överrepresenterade i svensk reklam. Det slår rapporten Rättvisaren 2020, som tagits fram av Mediekompaniet och Kantar Sifo, fast. 58 procent av de förekomster som rapporten granskat består av

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.