Resumé insikt
Stor kartläggning – så mycket mer exponeras kvinnokroppen hos svenska e-handlare: “Befängt!”
E-handeln exploderar – men vad är det för verklighet kunderna möts av i webbshoppen? Resumé Insikt har tittat på hur kvinnor respektive män porträtteras hos 15 e-handlare i Sverige. Vi kan konstatera att kvinnliga kroppar förekommer i betydligt högre utsträckning än manliga – en skevhet som branschens jämställdhetsexperter reagerar kraftigt på.
Publicerad: 25 november 2020, 11:22
Så här olika säljs underkläder till kvinnor respektive män i näthandlaren Nellys webbshop. Bilden är dock ett montage av fyra exempel från respektive köns sida för underkläder.
Foto: Yasmine Winberg.
Kvinnor är överrepresenterade i svensk reklam. Det slår rapporten Rättvisaren 2020, som tagits fram av Mediekompaniet och Kantar Sifo, fast. 58 procent av de förekomster som rapporten granskat består av
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.